Door: redactie. Het wordt de komende drie maanden een stuk rustiger in de lucht boven Aalsmeer. Schiphol voert van maandag 4 april tot half juli groot onderhoud uit aan de Aalsmeerbaan waardoor deze start- en landingsbaan niet beschikbaar is voor vliegverkeer. Dit heeft wel gevolgen voor de baaninzet en daarmee het vliegtuiggeluid in de omgeving. Inwoners van Aalsmeer en Kudelstaart kunnen nog wel last hebben van vliegverkeer dat de Zwanenburgbaan gebruikt.
Aan de Aalsmeerbaan wordt grootschalig onderhoud uitgevoerd. In de onderhoudsperiode wordt het asfalt op het grootste gedeelte van de Aalsmeerbaan vervangen. Dat is een oppervlakte van maar liefst 50 voetbalvelden. In het asfalt komen 1650 nieuwe ledlampen en er wordt 50 kilometer bekabeling aangelegd. Op het nieuwe asfalt wordt aan een totale lengte van zeventien kilometer aan markeringen op de baan geschilderd. Daarnaast worden deels de hemelwaterputten en –leidingen rond de baan gerepareerd, gereinigd en vervangen.
De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met Heijmans. Al deze verschillende werkzaamheden zijn zo efficiënt mogelijk samengevoegd. Door het onderhoud op deze manier uit te voeren, hoeft de baan maar een keer per zeven jaar langdurig buiten gebruik genomen te worden. Deze periode van groot onderhoud wordt ook meteen benut door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) om het Instrument Landing System (ILS) van de baan te vervangen. Een ILS zorgt ervoor dat vliegtuigen ondersteund worden om in een geleidelijke hoek te dalen naar de landingsbaan. Een aantal werkzaamheden aan het ILS kan pas worden uitgevoerd nadat het groot onderhoud is afgerond. In de periode van zes weken na afloop van het groot onderhoud kan hierdoor de Aalsmeerbaan niet in alle zichtomstandigheden worden gebruikt als landingsbaan. Hierdoor kan bij noordenwind de Buitenveldertbaan of Zwanenburgbaan vaker worden ingezet.
Aangepast baangebruik
De vliegtuigen die normaal vanaf de Aalsmeerbaan vertrekken of landen op deze baan, maken in deze periode overdag gebruik van de Buitenveldertbaan, de Schiphol-Oostbaan en de Kaagbaan. De Aalsmeerbaan en de Buitenveldertbaan kruisen elkaar. Tijdens het groot onderhoud aan de Aalsmeerbaan zijn er van 19 tot en met 26 april en op woensdag 22 juni, donderdag 23 juni en maandag 4 juli werkzaamheden aan de kruising met de Buitenveldertbaan. Daardoor zijn beide banen in die periode niet beschikbaar.
Tijdens het groot onderhoud zijn er ook werkzaamheden aan de taxibaan die tussen de Kaagbaan en de Aalsmeerbaan ligt. De Kaagbaan blijft inzetbaar, behalve voor landingen bij slecht zicht in de periode 16 tot 23 mei. Van 23 mei tot 6 juni kunnen vliegtuigen geen gebruik maken van de kop van de Kaagbaan. Er kan alleen gestart worden op een korter deel van de baan in zuidelijke richting.
Bewoners met vragen
Voor meer informatie of vragen over het vliegverkeer en baangebruik tijdens de werkzaamheden kunnen omwonenden contact opnemen met BAS. Op de website geeft BAS uitleg over het actuele baangebruik en operationele bijzonderheden en is de plek voor informatievoorziening en het doen van meldingen over het vliegverkeer van, naar en op Schiphol. Omwonenden van Schiphol hebben met de nieuwe app Notifly altijd real-time inzicht in het actuele en verwachte vliegverkeer op hun locatie. Schiphol houdt omwonenden via een nieuwsbrief op de hoogte van relevante ontwikkelingen rond het vliegverkeer op Schiphol. Iedereen kan zich aanmelden voor de buren nieuwsbrief.
Foto’s Schiphol