Bloemenzegels houden altijd stand

Zelfs de burgemeester moest toegeven welk bijzonder spaarsysteem de winkeliers al zoveel jaren in stand houden. “De zegels overleefden zelfs een concurrerend spaarsysteem met een pasje. Dat zegt toch wel wat.” Woensdagavond was de jaarlijkse prijsuitreiking waar 37 zegelspaarders vol hoop en verwachting naar toe waren gekomen. Wat zou het worden: een auto of een azalea…?
 
Al 62 jaar worden er bloemenzegels verstrekt door de plaatselijke winkeliers. Althans, bij een deel ervan. Ongeveer 25 procent van de lokale middenstanders heeft de zegels op de toonbank staan. “Vraag erom u heeft er recht op” staat er vaak bij te lezen. Voor iedere vijf euro verdient de klant een zegel. Een vol boekje kan worden ingeleverd waarmee twee euro contant wordt uitbetaald. En als klap op de vuurpijl: de decembertrekking.
 
Langstlopend
Ruim 21.000 boekjes werden afgelopen jaar ingeleverd. Volgens bestuurslid van de zegelstichting Annemieke Treur, een record. “Het aantal ingeleverde boekjes loopt ieder jaar op. Terwijl het aantal winkeliers dat meedoet niet toeneemt. Afgelopen jaar zijn er zelfs twee afgevallen. Dierenwinkel René Jagerman en kledingzaak Lizzy stopten allebei met hun winkel.” Volgens Treur zou de Aalsmeerse spaaractie wel eens de langstlopende van Nederland kunnen zijn. “We staan in elk geval als enige zolang ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.”
 
Stille dood
De uitdaging voor de stichting blijft om meer winkels enthousiast te krijgen voor de bloemenzegels. In een tijd van onbeperkte digitale mogelijkheden lijkt zegels plakken een oubollig systeem. Een bloemenzegelapp zou het waarschijnlijk niet redden. Net als het Lokopasje waaraan burgemeester Nobel refereerde, een stille dood stierf. “Het enige moderne aan de ontwikkeling van de bloemenzegel is dat ze uit zichzelf plakken. Vroeger moest je er nog aan likken,” had Nobel zich laten vertellen.
 
Terug naar de uitreiking. Alle winnaars hadden een persoonlijke uitnodiging gekregen voor de bekendmaking. De belofte dat iedereen sowieso een prijs mee naar huis zou nemen, maakte dat de showroom van Van Kouwen aan de Oosteinderweg goed gevuld was. De koffieautomaat kon het nauwelijks aan.
 
Kiespijn
De prijzen varieerden nogal in waarde. Van een azalea ter waarde van tien euro, tot een auto van tienduizend euro. De winnaars die als eerste naar voren mochten komen, lachten als een boer met kiespijn. Het applaus van de aanwezigen klonk beleefd, maar klaterde toch als een koude douche.
 
Spanning
Na de azalea’s kwamen de bloemenbonnen, daarna de taartjes en prijzen met meer body. Onder meer een stapel boeken, verzorgingsproducten, een stofzuiger en een biertap. Daarna was het pauze. Even op adem komen van de spanning. Nog drie prijzen te gaan. Bij de drie nog niet genoemde winnaars gierden de zenuwen. In elk geval een prijs waarmee je graag thuis zou willen komen: een weekendtrip naar Texel, 500 euro aan vleesbonnen of de auto.
Tactisch
Burgemeester Nobel die de uitreiking voor zijn rekening nam, deed het tactisch. Eerst noemde hij de winnaar van de tweede prijs. Familie Klein mocht naar Texel. Gevolgd door de heer Schuit die komende tijd klant is van slager Kruyswijk. Familie Kool uit de Mozartlaan pakte de hoofdprijs; de knalrode Opel Karl die al een tijdje onder een zwarte hoes had staan wachten om uitgepakt te worden. Theo van Kouwen, eigenaar van het autobedrijf, nam die taak voor zijn rekening.
 
Benauwd
Echtpaar Kool was er beduusd van. “We hebben nog nooit iets gewonnen,” was de reactie van mevrouw Kool. “Toen onze namen maar steeds niet genoemd werden, kregen we het toch behoorlijk benauwd,” vulde haar echtgenoot aan. Drie zegelboekjes had het echtpaar ingeleverd. Of ze zelf in de auto gaan rijden, weten ze nog niet. Daar gaan we het met de kinderen maar eens over hebben,’ aldus de gelukkige winnaars.
 
Foto's: de winnaars van de tweede en derde prijs familie Klein en de heer Schuit in gezelschap van burgemeester Nobel en Annemieke Treur. Daaronder: spanning in de zaal en de heer Kool die zijn prijs bekijkt. Foto's Arjen Vos ( zie ook de gallery hieronder)
 
– advertentie –
 
 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel