Door: Conny Vos. Deze week kwamen zo’n zeshonderd kwekers en verkopers vanuit de hele wereld naar de Trade Fair Aalsmeer, de grootste sierteeltbeurs van Europa, om hun producten te tonen en contacten te leggen. Het aanbod varieerde van bloempotje tot boom, maar de focus lag vooral op de bloemen en planten. De presentatie van sommige exposanten was oogstrelend. Prachtige arrangementen, bloemenbogen en zelfs een draaiende oude Citroënbus; alles was uit de kast gehaald om de aandacht van de bezoekers te trekken.
Bij familiebedrijf Van der Wilt Gerbera’s uit Mijdrecht hadden ze gerbera’s in reusachtige ijshoorns gestoken en Prins Orchidee had een eigen winkeltje ingericht met kleine arrangementen in vaasjes als cadeaupakketje om te verkopen in supermarkten.
Opzienbarende noviteiten
De standhouders vertelden graag over hun producten en vooral wat er nieuw op de markt was. Soms was dat niet meer dan een kleine aanpassing. Bij het Israëlische veredelingsbedrijf Danziger boden ze de populaire snijbloem Green Dragon nu aan in diverse kleuren. Verder vielen de vetplantjes in pasteltinten op, blauwe orchideeën en sanseveria’s met gekleurde toppen.
Maar er waren ook opzienbarende noviteiten. Bij HilverdaFlorist stond in een vaas de eerste éénbloemige alstroemeria te pronken. “Door de bloem te kruisen en te veredelen is het bij kwekerij Tesselaar gelukt om deze unieke creatie te ontwikkelen,” legt verkoper Co Overduin uit, “zij zijn de enige kweker die deze grootbloemige alstroemeria hebben. We verwachten dat er volgend jaar een andere kleur bij komt. De roze bloem heet Fashionista Sofiena, genoemd naar de twee dochters van de eigenaren. Uit negenhonderd inzendingen werd deze gekozen als winnaar van de Glazen Tulp Award voor de beste marktintroductie. Ook heeft hij de People’s Choice Award gewonnen.” Een bezoekster, erg gecharmeerd van de nieuwe aanwinst, vergeleek hem met de bloem van een rododendron.
In een kleine kas waren alle noviteiten bij elkaar te bekijken. Ook een kalanchoë met ‘getekend’ blad en een aparte bloei van kwekerij Vilosa ontving de Glazen Tulp Award. “Wij staan bekend om onze kalanchoë specialiteiten en hebben al een keer of drie gewonnen,” vertelt oud-eigenaar Fred van Luijk.
Lego-presentatie
Dat er in de bloemensector veel aandacht wordt geschonken aan duurzaamheid bleek deze dagen ook. Royal FloraHolland legde aan de hand van een lego-presentatie visueel uit wat zij doen voor het milieu. Daarnaast heeft zij een prijs in het leven geroepen voor de beste duurzame innovatie in de sierteelt. Het bedrijf Decowraps Europe won dit jaar de Greenovation Award voor hun inpakpapier, deels gemaakt van plantvezels.
Bezoekers
Op de beursvloer waren diverse talen te horen. De bezoekers kwamen uit de ons omringende landen, maar ook uit andere delen van de wereld, zoals India. Ze waren onder de indruk van de kleurrijke bloemenpracht. De meesten vertegenwoordigden een bedrijf of hadden zelf een onderneming. Vooral contacten leggen was belangrijk om een bezoek te brengen aan de beurs. Burgemeester Gido Oude Kotte en wethouder Sven Spaargaren, woensdag aanwezig, maakten een praatje met verschillende standhouders.
Trump aan de macht
Tijdens de beursdagen kwam het nieuws dat Donald Trump was herkozen als president van de Verenigde Staten. Zijn intentie is om hogere importheffingen te gaan invoeren. Dat kan grote invloed hebben op de Nederlandse export van bloemen. Bij kwekerij Sunrise Holland die lisianthus naar Amerika exporteert zijn ze niet in paniek. “Eerst zien of hij het doet en anders richten we ons meer op Europa.” Ook Jan van Dam, CEO van Dutch Flower Group denkt dat het zo’n vaart niet zal lopen. “We hebben het al eerder meegemaakt en het beleid is nog niet gemaakt. Ik verwacht niet dat we daar direct effect van merken. Onze grootste business is binnen Europa.” De directeur richt zich liever op het positieve. “Ook in Amerika groeit de vraag naar bloemen, want bloemen brengen geluk naar mensen.”
Omringd door al die gelukbrengende bloemen en planten was de sfeer op de Trade Fair uiterst positief. Zowel bezoekers als handelaren keerden dan ook geïnspireerd huiswaarts.
(Foto’s: Arjen Vos, zie ook de galerij onder de advertentie van Christiani)