Niet alleen stemmen hebben een gezicht, ook de technici van Radio Aalsmeer doen ertoe. Bescheiden op de achtergrond maar zo onmisbaar. Vandaag vertelt Edgar van Hazendonk over zijn avonturen in ruim 25 jaar radiogeschiedenis. Van zijn eigen piratenzender tot locatieuitzendingen tijdens de Profronde.
Naam: Edgar van Hazendonk
Programma: technicus programma 'Door de Mangel', elke maandag van 19:00 – 20:00 uur
Functie: radioautomatisering, technicus
Beroep: IT
Functie: radioautomatisering, technicus
Beroep: IT
Sfeer: Een lekker maaltje uit de magnetron, de dag ervoor al bereid. Thee erbij. Redactieruimte in het volle licht.
Waarom maak je radio?
Omdat ik radio gewoon interessant vind. Ik luisterde altijd al radio. De Top 40, alles van Veronica op Hilversum 3 en, wat later Radio 3 (3FM) en Radio 2 werd. Al luisterde ik ook naar de TROS donderdag met toen nog de TROS Top 50 met Ferry Maat. Mijn moeder zette de radio aan toen het donderdagmiddag was, waarschijnlijk is dat het begin geweest dat ik dat wel interessant vond wat er uit de luidspreker kwam. Later ging ik meerdere dagen beluisteren en ook stations in studio's en op beurzen bezoeken. Huishoudbeurs was een erg interessante beurs daarvoor…
'Het Weeshuis van de hits' vond ik ook een apart programma. Morrison werd geen jaar ouder terwijl dat programma dat wel werd. Mooi dat Peter van Bruggen jarenlang kon zwijgen wie de stem achter Morrison was, dat maakte radio als magie achter een luidspreker. En niet volledig zichtbaar door middel van een webcam.
Als kind maakte ik ook al radio voor mijn ouders en mijn zus. Muziek opnemen met een casettebandje en praten door een microfoon. Naast Wastora was een audio/video zaak en daar kocht ik mijn eerste mengpaneeltje met vier schuifjes.
Ik woon in Amstelveen en als kleine jongen kwam ik bijna elke week bij toen nog Amstelveen Lokaal. Dat was bij mij aan de overkant. Later heb ik een zender gekocht. Er kwam volledig vermogen uit mijn piratenzender, dat ging best wel ver als je de ruis verderweg niet meerekende! Nee, ik had geen vaste uitzendtijden, dat is niet slim met een piratenzender.
Als ik kranten ging lopen dan had ik mijn radio aan. Ik was een jaar of 18 toen ik mijzelf heb aangemeld bij Radio Aalsmeer, al bestond die naam nog niet. Via een klasgenoot hoorde ik dat er een omroep zou beginnen in Aalsmeer. Er was geen internet dus ik belde de gemeente Aalsmeer. Deze gaf mij het telefoonnummer en ik kreeg John Tesselaar aan de lijn. Die zei dat er een vergadering in het Ketelhuis zou komen, Hornweg was dat, vlak naast de kas waar voorloper MRA zat.
Vanuit Amstelveen ging ik er met de fiets naar toe. Toch wel zo'n 40 minuten fietsen. Ik dacht wel toen “Wat is dit allemaal?”
Radio Aalsmeer is leuk omdat we lokaal bezig zijn.
Was je bij de eerste uitzending toen van Radio Aalsmeer?
Natuurlijk was ik om zeven uur aanwezig. Ik moest mijn videorecorder aanzetten omdat ik het gehele weekend alle audio wilde opnemen. Die had ik van mijn ouders geleend. Ik had een zooitje videobanden gekocht en die heb ik ter plekke uit de verpakking gehaald.
Het waren de zogenaamde proefuitzendingen van 7 september 1991. Over een paar maanden alweer vijfentwintig jaar geleden. Ik deed de techniek (het schuiven) bij Sportivi-tijd en Met Peter in de Ether. Nee, ik was toen niet echt opgeleid. Ik had kijkervaring bij alle radiostations waar ik op bezoek geweest ben. Medewerkers van voor de eerste uitzending konden zonder opleiding aan de slag, dat was soms wel duidelijk hoorbaar…
In het begin was alles veel strenger. Er waren bijvoorbeeld Radio Aalsmeer testen. Voor presenteren en techniek. Je moest iets voorlezen of zo. De techniektest ging bijvoorbeeld over de soorten microfoons en een ontregelde mengtafel. Kon je alle knopjes weer rechtzetten.
Mijn eerste radio programma was het Nederlands Produkt. Ik kreeg een technicus, ik mocht niet tegelijkertijd presenteren. Ik werd verbannen naar de andere ruimte. De technicus vond de muziek die ik draaide maar niets. Dus al heel snel deed ik presentatie en techniek! Of ik zenuwachtig was? Nee! Ik wist gewoon dat ik het kon. Ik ben eigenlijk heel weinig zenuwachtig in mijn leven. Ook niet bij mijn examen. Als je gespannen bent gaat het juist niet goed.
Hoe was de sfeer toen?
Als je teruggaat in je herinnering denk ik dat ik het meeste gevoel heb bij de eerste studio. Daar is alles begonnen. Toen was iedereen nog in leven. Ik deed de techniek voor Jan Peterse op de zaterdag. Ik heb niets met sport maar ik vond dat wel leuk. Lekker schakelen, lekker aan de bak. Jan Peterse was bijzonder, een vaste waarde voor Radio Aalsmeer.
Als je teruggaat in je herinnering denk ik dat ik het meeste gevoel heb bij de eerste studio. Daar is alles begonnen. Toen was iedereen nog in leven. Ik deed de techniek voor Jan Peterse op de zaterdag. Ik heb niets met sport maar ik vond dat wel leuk. Lekker schakelen, lekker aan de bak. Jan Peterse was bijzonder, een vaste waarde voor Radio Aalsmeer.
Zou je zonder radio kunnen?
Dat weet ik eigenlijk niet. Ik zou best een half jaar of een jaar zonder kunnen. Ik ben een beetje een perfectionist.
Dat weet ik eigenlijk niet. Ik zou best een half jaar of een jaar zonder kunnen. Ik ben een beetje een perfectionist.
Wat is je lievelingsprogramma bij Radio Aalsmeer?
Ik luister technisch. Bijvoorbeeld hoe het geluid klinkt en bepaalde dingen overkomen. 'Door de Mangel' is goed omdat Elbert en Mylène wel goed op elkaar zijn ingespeeld op één of andere manier. Dat is wel grappig om te horen. Is ook logisch omdat het broer en zus zijn.
Wat hoor je graag op de landelijke Radiozenders?
Ik luister veel Radio 10. Rob van Someren is toch een heel aardig en grappig persoon. Ik ben ook op de Somertijd BBQ geweest. Hij is zo vreselijk snel en adrem. Ook DJ Sven van Veen die erbij zit. Ja, dat is dè DJ Sven en Dingetje. 'Evers staat op' vind ik geniaal. Ik houd van strakke radio.
Ik luister veel Radio 10. Rob van Someren is toch een heel aardig en grappig persoon. Ik ben ook op de Somertijd BBQ geweest. Hij is zo vreselijk snel en adrem. Ook DJ Sven van Veen die erbij zit. Ja, dat is dè DJ Sven en Dingetje. 'Evers staat op' vind ik geniaal. Ik houd van strakke radio.
Wat maakt een technicus goed?
Als je snel kan reageren op situaties. Je moet ook goed kunnen luisteren. En ook op de niveaus letten. De radioautomatisering bij Radio Aalsmeer heb ik opgezet. Daar had ik meer plezier van dat iedereen daar gebruik van kan maken. In de technische dienst kwam ik ook terecht. Ik ben ook bezig geweest met het geluid zoals het allemaal op de radio klinkt. Dankzij wat geluk en technische middelen zitten we nu toch met mooi geluid waarin wij te horen zijn. Zelfs beter dan sommige landelijke radiostations, al blijft alles een kwestie van smaak.
Wat was je leukste locatieuitzending.
Ik ben nu meer dan 25 jaar bij Radio Aalsmeer. Vroeger gingen we de profronde vanuit de Bloemenveiling doen van vroeg tot laat in de avond. Buiten het schuiven van de uitzendingen, ging ik de artiesten interviewen, bijvoorbeeld Arie Ribbens of Marco Borsato. Voor of na hun optreden, ik liet ze daar vrij in. André Hazes was wel grappig. Hij kreeg een hele discussie met zijn begeleider omdat hij een orkestband van 'De Vlieger' was vergeten. Ik moest die opname even stilleggen. Ergens zou dat nog moeten liggen.
Ik ben nu meer dan 25 jaar bij Radio Aalsmeer. Vroeger gingen we de profronde vanuit de Bloemenveiling doen van vroeg tot laat in de avond. Buiten het schuiven van de uitzendingen, ging ik de artiesten interviewen, bijvoorbeeld Arie Ribbens of Marco Borsato. Voor of na hun optreden, ik liet ze daar vrij in. André Hazes was wel grappig. Hij kreeg een hele discussie met zijn begeleider omdat hij een orkestband van 'De Vlieger' was vergeten. Ik moest die opname even stilleggen. Ergens zou dat nog moeten liggen.
De radiozender om alles van de locatie naar de hoofdstudio te zenden moesten we toen eerst ophalen in Hilversum. Die huurden we. Communicatie met de studio ging met een heel ingenieus systeem voor die tijd. Ergens in 1997 meen ik, hadden we twee computers die naar elkaar belden via een modem. Zo konden we chatten, want via telefoon verstond je elkaar toch niet vanwege herrie door de wielerwedstrijden. Op mijn werk geloofden ze mij niet dat zoiets echt werkte, terwijl het al oude techniek was.
Wat is je lievelingsliedje?
Het Goede Doel, Alles geprobeerd. Mooie melodie, goede tekst en een intro om niet volgepraat te krijgen 😉
Tekst Anna-Maria Mantel, foto Peter Smit
58