AalsmeerVandaag: teller op 77.343

In precies drie maanden tijd heeft AalsmeerVandaag 77.343 bezoekers getrokken. Dat is de tussenstand vandaag, gerekend vanaf de start op maandagmiddag 6 januari. Onder hen zijn 33.031 unieke bezoekers. Het gaat goed met de lokale nieuwswebsite!

Voorganger Nieuws over Aalsmeer is in totaal 140.000 keer bezocht (67.000 unieke bezoekers). Grofweg tweemaal zoveel dus. Maar daar moest de eerste zuiver Aalsmeerse nieuwssite veel en veel langer voor knokken. Om precies te zijn 26 maanden, van oktober 2011 tot 1 december afgelopen jaar. De redactie vond dat al een keurige prestatie…

Uitschieter
Dat de cijfers van AalsmeerVandaag zo hoog zijn, is onmiskenbaar beïnvloed door enkele publicaties rond het overlijden van C1000-directeur Kees Jan Koster half februari. De dag dat we met het in memoriam kwamen, kregen we 4381 bezoekers. Op de zaterdag van de uitvaart van Koster was de toestroom van bezoekers zo groot dat AalsmeerVandaag om vijf uur 's middags plat ging. Pas tegen middernacht was het euvel verholpen. Die zondag telden we 6226 bezoekers.

Op onze Facebook-pagina was de drukte nog onvoorstelbaar veel groter. De uitvaartreportage is op Facebook door bijna 28.000 mensen bekeken. Dat de berichtgeving over het overlijden van een geliefde Aalsmeerder zoveel aandacht oplevert, is tekenend. Aalsmeerders zijn, net als mensen in andere dorpen, sterk geïnteresseerd in het wel en wee van elkaar.

Menselijke verhalen
Juist de persoonlijke, menselijke stukken spreken lezers het meest aan. Zo kwam het eerste bezoekrecord op naam van het Kudelstaartse 'slangenmeisje' Danielle Bubberman, die we interviewden onder de noemer 'Hoe is het nu met…?' Die dag kwamen er 2874 bezoekers op de site langs. Het dagrecord van Nieuws over Aalsmeer viel daarbij in het niets. Het lag nog net onder de duizend: 949, bij een artikel over de start van Feesterij de Bok een jaar geleden.

Tien dagen na Bubberman werd haar score alweer overtroffen met een stuk over het waarheidsgehalte van roddels rond winkeliers in de Ophelialaan. Het leverde 29 februari 3184 bezoekers op. In maart sprongen de diverse publicaties op de verkiezingsdag, die we geregeld verversten, eruit, met 1557 bezoekers.

Ruim 600 per dag
Al met al halen we dagelijks gemiddeld ruim 600 bezoekers, zowel door de week als in het weekend. In de tijd van Nieuws over Aalsmeer was dat 200 man per dag. Na drie maanden draaien zitten we globaal op een driemaal zo hoog aantal. Zo'n duizend kijkers per dag is geen uitzondering. Een echte uitschieter naar beneden zoals op 'onze' eerste zondag (203) komt niet meer voor.

Bekend is dat politieberichten overal populair zijn. Dat was bij Nieuws over Aalsmeer net zo. Zodra een ongeluk, inbraak of beroving op de site of Facebookpagina staat, komen er mensen op af. Sport is in trek en ook familieberichten worden gretig aangeklikt. Cultuur en politiek hebben een vast, trouw publiek. Dat we daarmee steeds meer Aalsmeerders en Kudelstaarters bereiken, bleek wel in de verkiezingscampagne. In die periode zijn ook de video's onder de noemer Aalsmeer Kiest goed en uitgebreid bekeken.

Zakelijk nieuws
En het zakelijke nieuws? Daar is behoorlijk wat animo voor! Steeds méér ook. Een stuk in de beginweken over het nieuwe restaurant Oh in de Opheliaan haalt uit het niets zomaar tegen de duizend bezoekers. Maar ook een moorkoppenactie, een fietsenwinkeljubileum, een Aalsmeerse bitterballenfabriek scoren. Dat komt mede omdat de artikelen vaak gedeeld worden via de sociale media.

We zijn bezig om de zakelijke berichtgeving verder op te voeren. Ten gerieve van ons publiek, dat wil rondsnuffelen in een veelzijdig nieuwsaanbod. Maar natuurlijk ook in de hoop daarmee AalsmeerVandaag nog aantrekkelijker te maken voor adverteerders. We mikken nog steeds allereerst op Aalsmeerse en Kudelstaartse bedrijven (we geloven heilig in het puur lokale karakter van de site), maar ondernemers in de naaste omgeving zijn hier ook van harte welkom.

Onafhankelijkheid
Maar wees gerust: we zijn en blijven een onafhankelijke nieuwswebsite. In onze berichtgeving moet u blind op ons kunnen (blijven) vertrouwen. We staan op eigen benen en laten onze oren niet hangen naar wie ook. Dat willen we graag zo houden.

En u helpt ons onze onafhankelijkheid overeind te houden door ons te blijven bezoeken. En vrienden en bekenden die ons niet kennen, op ons bestaan te wijzen. Vertel ze dit: “Weet je eigenlijk wel dat we een handige, onderhoudende, informatieve nieuwswebsite in Aalsmeer hebben? Daar moet je echt eens op kijken. Je ziet er van alles over je eigen dorp, super toch!”

Veel prettige, leerzame uren toegewenst bij AalsmeerVandaag de komende tijd. Wij gaan dóór, met volle kracht. Hebt u ideeën of wensen, ziet u missers of miskleunen, wilt u een compliment geven? Meld het gerust. Graag zelfs!

Redactie AalsmeerVandaag,
Ilse Zethof, Arjen Vos, Han Carpay
 
Foto's: best bezochte publicaties, van boven naar beneden: uitvaart Kees-Jan Koster, roddels in Ophelialaan, slangenmeisje Danielle Bubberman. (foto's archief AV)

2 reacties

  1. Gefeliciteerd met jullie opzet!
    Heel belangrijk, in deze tijd van mediaovervoering en -uitingsmogelijkheden zoals o.a Twitter, Facebook enz,, is juist een goed onafhankelijke nieuwskrant als jullie hard nodig, om de lawaai-papegaaicultuur van het ‘nieuws’ weer wat in de juiste proporties te laten lezen en in te zien.
    Het verbaast met niets dat er zoveel ‘volgers’ zijn of beter gezegd: echte nieuwslezers.
    Succes met jullie krant.
    PS. Jammer dat het geen papier is!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin