‘Aalsmeer beste Zorgvoorelkaar-gemeente’

“Hoe zijn uw ervaringen met Zorgvoorelkaar?” vroeg presentator Frans Huissen van de Vrijwilligerscentrale maandagavond in de raadskelder van het gemeentehuis aan de 78-jarige mevrouw Binkhorst. “Prima! Ik word geweldig geholpen door Elly, ze is mijn steun en toeverlaat.”

Hoofdgast mevrouw Binkhorst verrichtte precies een jaar geleden de officiële handeling bij de lancering van website www.zorgvoorelkaar.com/aalsmeer. Dat is de lokale tak van de online zorgmarktplaats voor hulpvragen en hulpaanbod – én voor het makkelijk koppelen daarvan.

Laagdrempelig en simpel
Zorgvoorelkaar is een landelijk opererende organisatie die vier jaar geleden van start ging en waarbij inmiddels circa 35 gemeenten zijn aangesloten. Wat zijn volgens de organisatie troeven van de zorgsite? Hij is laagdrempelig, simpel, snel, overzichtelijk, goed beveiligd, betrouwbaar en gratis te gebruiken.

En per 1 januari ziet de site er nog aantrekkelijker uit, is er makkelijker een match te maken tussen zorgvraag en -aanbod en wordt de sitebezoeker beter geholpen. Dat kondigde Anne van Roosmalen van Zorgvoorelkaar aan. Het gebruik van de Aalsmeerse site is boven verwachting, meldde ze maandag niet zonder trots.

Aalsmeer de beste
In de pauze was initiatiefnemer Patrick Anthonissen van Zorgvoorelkaar vol lof over de lokale projectgroep, die onder leiding staat van Margo Rijerkerk van de Vrijwilligerscentrale Aalsmeer. “Een fantastisch team,” vond hij. Hard werkend, betrokken, ondernemend, proactief.

“Aalsmeer is de beste Zorgvoorelkaar-gemeente in Nederland. De resultaten zijn beter dan in de andere plaatsen.” Met Amstelveen, de gemeente waarmee Aalsmeer ambtelijk samenwerkt, zijn gesprekken gaande over mogelijke aansluiting.

Compliment
Eén jaar draaien: een mooi moment voor een evaluatie, zo bedacht de projectgroep. Intentie: laat de mensen die ermee werken maar eens in het openbaar vertellen wat er goed aan is en wat er beter kan.

Tijdens de pauze konden de zeventig aanwezigen – vertegenwoordigers van kerken, ouderenbonden en andere maatschappelijke groeperingen, welzijnsprofessionals en een handjevol politici (uitsluitend CDA'ers) – per briefje antwoord gegeven op concrete vragen. Rijerkerk zette de reacties op een rij.

Wat er goed is aan de site? “Dat Zorgvoorelkaar er ís!” was het grootste compliment. “Hulp aanbieden gaat makkelijk online”, “De digitale bereikbaarheid. Internet is overal”, “Gebruiksvriendelijk”.

Verbeterpunten
Natuurlijk, er werden ook verbeterpunten genoemd. Is de zorgwebsite veilig genoeg, wordt de privacy genoeg beschermd? Hoe zit het met computerloze ouderen? Kan aangeboden hulp die niet meer actueel is, niet van de site af?

“Op de vernieuwde versie vanaf  januari zorgen we dat hulpaanbod altijd actueel is,” aldus Van Roosmalen. Ook is de veiligheid (“Ontzettend belangrijk”) verder verbeterd.

Zonder computer
“In 2015 gaan we nadenken hoe we mensen zonder computer kunnen ondersteunen bij hun hulpvragen,” beloofde Rijerkerk. “Maar het gaat ons ook om anderstaligen, kwetsbare mensen of bijvoorbeeld een alleenstaande moeder onder de 65 – daar is bijna niks voor.”

Volgens haar ook een klus voor volgend jaar: zorgen dat het hulpaanbod, afkomstig van professionele zorgaanbieders en vrijwilligers, beter aansluit op de zorgvragen waar mensen mee aankomen. Per slot wil een vragensteller vaak liefst zo snel mogelijk geholpen worden.

Zelf kunnen kiezen
Staat er niet te veel op Zorgvoorelkaar, vroeg iemand in de zaal zich af. Oftewel kun je niet beter gewoon doorverwijzen? De essentie, reageerde Rijerkerk, is juist dat mensen zélf kunnen kiezen. Misschien wil iemand voor een helpende hand graag met een vrijwilliger in contact komen. Of prefereert die persoon juist een professionele organisatie. Of hij betaalt liever een klein bedrag aan een zzp'er die hulp aanbiedt.

“We geven een keuze, en dat wérkt,” stelde Rijerkerk. “De kern van Zorgvoorelkaar is dat mensen elkaar weten te vinden. Er is veel in Aalsmeer en Zorgvoorelkaar is een plek waar alles samenkomt. Of het nu professioneel of informeel is.” Ze zag al helemaal voor zich dat Zorgvoorelkaar de digitale, actuele “sociale kaart” wordt waar je “op wijkniveau” alles kunt vinden en terecht kunt voor hulpvragen en -aanbod.

Promotie maken
Zorgvoorelkaar is een driejarig project. Na drie jaar moet een gemeente haar eigen boontjes kunnen doppen, weet de organisatie. Aalsmeer gaat het tweede jaar in. Belangrijk daarin wordt de promotie. Want, hoewel de bezoekcijfers veelbelovend zijn, het ontbreekt nog aan (naams)bekendheid. Een van de speerpunten wordt voorlichting bij de ouderenbonden.

In een inleidend woordje had wethouder Ad Verburg van zorg geconstateerd dat er met de “marktplaats voor vrijwilligerswerk” al veel bereikt is. Gelukkig maar, vond hij. “Er wordt al heel veel gevraagd van vrijwilligers. En dat zal in de toekomst nog meer zijn. Dat moeten we zorgen dat er geen overlap van zorgaanbod is en dat het zo slim mogelijk gestructureerd wordt.”

Klik noodzakelijk
Nog even terug naar mevrouw Binkhorst. Ze had in november 2013 via Zorgvoorelkaar om hulp gevraagd bij het boodschappen doen als er sneeuw ligt. “Er was geen sneeuw, het was prachtig weer,” zei ze. “Maar ik ben achteruitgegaan en kon een steuntje bij het boodschappen doen goed gebruiken.”

Het klikte tussen mevrouw Binkhorst en Elly Hakkenbroek. “Als je geen klik hebt, heeft het geen zin,” lichtte de vrijwilligster maandagavond toe. Ze helpt haar “indien mogelijk” als ze ergens om vraagt. Mevrouw Binkhorst, die klusjes “opspaart”, woont nog zelfstandig. “Ja, ik kook zelfs nog. Maar snijden kan ik niet.”

Dat neemt Hakkenbroek op zich. “Als we boodschappen hebben gedaan, snij ik de harde groente even, zodat die panklaar is. Dat soort kleinigheidjes is heel belangrijk.”

Foto's: de evaluatieavond 24 november in de raadskelder over één jaar Zorgvoorelkaar; met onder meer (boven) vrijwilliger Elly Hakkenbroek (links) en mevrouw Binkhorst; (daaronder) Margo Rijerkerk van de Vrijwilligerscentrale Aalsmeer; (onder) Anne van Roosmalen van Zorgvoorelkaar. (foto's Arjen Vos)


 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel