Ondernemers wakker geschud door cybercrimedeskundige Genova

Maria Genova geeft uitleg over de voor ondernemers vaak onzichtbare gevaren van cybercrime

Door: Leni Paul en Arjen Vos. Het werd donderdag 22 juni een leerzame en genoeglijke slotavond van het seizoen bij de Meer voor Ondernemersbijeenkomst. De locatie was het gerieflijke Renaissance Hotel aan de rand van Aalsmeer. Dat het woord cybercrime veelvuldig viel en diverse ondernemers hun vaak niet al te beste ervaringen op het gebied van list en bedrog openhartig wilden delen en zich duidelijk niet schaamden ooit in de digitale fuik te zijn gelopen, maakte er een levendige avond van.

In de hoteltuin was er eerst nog de uitstekend verzorgde barbecue, met zoals verwacht een geanimeerd weerzien van ondernemers en het uitwisselen van diverse nieuwtjes waarbij onder meer de stormachtige ontwikkelingen in de Aalsmeerse politiek en de niet al te beste prijzen van de rozen de revue passeerden. Tussen de gegrilde bavettes, garnalenspiesjes en spareribs door was er ruimte voor ondernemers om hun bedrijf te promoten middels korte pitches. Autodealer Van Poelgeest en het nieuwe bedrijf Stoerbikes lieten zo hun collega-ondernemers kennis maken met wat zij voor moois in huis hebben op automobiel- dan wel ‘fatbike’-gebied

Slimme vraag
Na de maaltijd werd het gezelschap opgewacht in een van de ontmoetingsruimtes van het hotel waar diverse deskundigen hun licht lieten schijnen over het heikele thema ‘cybercrime’. Als hoofdspreker was uitgenodigd de uit het Bulgaarse Plovdiv afkomstige Maria Genova. Ze is alweer enkele jaren in ons land gevestigd, studeerde in Amsterdam en groeide uit tot expert op digitaal gebied. Met name over cybercrime kon ze haar toehoorders alles vertellen en dat zelfs voor digibeten in begrijpelijke taal. Dat deed ze ook met haar recente boek: ‘Komt een vrouw bij de h@cker’, een uitgave die deze avond ook grif van de hand ging. Een vijftal exemplaren beloofde ze aan diegenen die een slimme vraag wisten te stellen. Die belofte was op zichzelf al slim bedacht, daarmee haar publiek stimulerend om scherp bij de les te blijven. De gelukkigen konden hun aanwinst tijdens de afsluitende borrel door de charmante schrijfster laten signeren.

Wachtwoorden
Bij de les blijven was, althans voor Genova’s verhaal, geen grote opgave. Gedreven en met de nodige humor, legde zij uit hoe groot het gevaar is van cybercriminaliteit, hoeveel eraan verdiend wordt en hoe eenvoudig het vaak is om gehackt te worden. Met name door het gebruik van eenvoudig te raden wachtwoorden kun je als bedrijf behoorlijk in de penarie geraken. Het advies om wachtwoorden te veranderen in complete zinnen, werd vermoedelijk door veel aanwezigen de volgende dag nog in praktijk gebracht. Eenvoudige wachtwoorden worden in minder dan een seconde gekraakt. “Hoe meer karakters een wachtwoord heeft, hoe lastiger voor hackers om het te raden,” zo luidde de meer dan duidelijke boodschap van zowel Genova als haar jeugdige assistent Christan Versteeg, derdejaars ICT student. Beter even stoeien met een nieuw wachtwoord dan de klos zijn waarbij je bestanden gegijzeld worden die je alleen tegen een enorme losprijs terug kunt krijgen.

Voorzichtigheid geboden
Ook de sprekers na Genova hadden zo’n beetje dezelfde boodschap, zij het iets anders verpakt. Remco de Kievit van MKB Security Aalsmeer bleek daarnaast een pleitbezorger voor een geheel ander systeem dan het werken met wachtwoorden. Hij introduceerde de ‘two factor authentication’ met behulp van de zogenaamde Yubikey, in feite niets meer dan een extra sleutel aan je sleutelbos.

Duistere praktijken
Maarten Strootman, eigenaar van Bakker & Schenker en voormalig directeur bij DigiD liet middels een live info graphic nog zien hoe Nederland dankzij de uitstekend verzorgde digitale infrastructuur tot het centrum van de wereld geworden is voor de duistere praktijken van cybercriminelen.

Bijna ingetrapt
Deze avond stond dus, kort samengevat, in het teken van de gevaren van de digitale wereld en de catastrofes die ons op dit gebied dagelijks bedreigen. Het is, zo leerden de ondernemers, feitelijk niet de vraag òf maar wanneer je als bedrijf de sigaar bent. Enkele ondernemers in de zaal durfden eerlijk toe te geven, zo nu en dan om de digitale tuin te zijn geleid met desastreuze gevolgen. Zelfs Genova zelf gaf toe onlangs er bijna ingetrapt te zijn toen ze een aanbieding van een bijzonder mooi jasje op haar scherm voorbij zag komen. “Ik heb net op tijd mijn eigen tips ter hand genomen. Even gegoogeld en naar reviews gezocht. Het bleek inderdaad om oplichters te gaan…”

Zo werd het een bijzonder nuttige en leerzame avond voor de aanwezigen. Een waardige afsluiting van een jaar vol interessante avonden georganiseerd door de Businessclub van FC Aalsmeer. Na de zomer gaat de Businessclub verder met een nieuw programma. Informatie daarover volgt.

(Foto’s Arjen Vos, zie ook de gallery onder de advertentie)

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin