Wheeldeal mooi voorbeeld van samen groeien

Harm Koningen (links) en Roy Baarse in de showroom van het autobedrijf

(Advertorial) Menig autobedrijf herkent de situatie. Er is door de jaren heen een overschot aan banden, wielen en velgen verzameld. Weggemoffeld in een hoek van de werkplaats of, als ze erg mooi zijn, opgestapeld als decoratie in de showroom. Moeite doen om ze kwijt te raken is vaak te veel werk en dus liggen ze daar maar te verjaren. In de stille hoop dat er een keer iemand binnenloopt die net dat ene model nodig heeft. Roy Baarse bedacht hier een oplossing voor en vond in Deboprojects een partner die hielp met de ontwikkeling van het online platform Wheeldeal.

Roy Baarse, eigenaar van het aan de Oosteinderweg gevestigde autobedrijf J.C. Baarse, was die toenemende voorraad losse sets banden al lange tijd een doorn in het oog. Was er niet een eenvoudige manier te bedenken om dat overtollige rubber te verhandelen? Hij had er wel ideeën over maar niet de kennis om dat om te zetten naar een on-line verkoopmodel. Dus benaderde Roy zijn vriend Harm Koningen van Deboprojects met de vraag en vroeg zich af of de websiteontwikkelaar kon helpen dit probleem op te lossen. Dat kon hij.

Laaghangend fruit
“Je moet het zo zien,” zegt Roy, ”een klant koopt bij ons een auto maar wil er andere banden onder. De banden die eronder zaten, vaak nog prima banden, blijven bij ons achter. De voorraad die je zo opbouwt kan in waarde behoorlijk oplopen. Een setje voor een Audi R8 ligt bijvoorbeeld rond de 3500 euro, vier banden voor een Fiat 500 om en nabij de 300 euro. Een gemiddeld universeel autobedrijf heeft zomaar de waarde van een leuke nieuwe middenklasser aan banden in huis. Wist je dat er ruim twee keer zoveel banden als auto’s in Nederland zijn?”

Laaghangend fruit noemt Harm Koningen dergelijke bandenstapels, en vanaf nu eenvoudig te plukken. “In feite is het slapend geld dat je in je bedrijf hebt liggen. Maar liever wil je het als cijfers op je bankrekening zien staan. Wheeldeal zorgt daarvoor. Een soort marktplaats maar dan alleen voor autobanden. Heel eenvoudig kun je daar je bandenvoorraad met alle specificaties inzetten zodat aangesloten autobedrijven direct kunnen zien of ergens in het land een gewenste band te vinden is.”

Roy en Harm tonen het nieuwe platform

Tevredenheid
Het was volgens Harm een hele klus om het platform van de grond af op te bouwen. “Er was geen bestaand template dus moesten we alles zelf ontwikkelen. Gelukkig hebben we zeer goede programmeurs in huis die alles konden inbouwen. Er is veel tijd in gaan zitten maar inmiddels is het getest en werkt het naar grote tevredenheid.” Dat beaamt Roy. “Het is vooral toegespitst op mobiel gebruik. Onze medewerkers lopen met hun mobiele telefoon naar de banden, voeren alle gegevens in, maken een foto en het staat online.”

Abonnementen
De mannen zien Wheeldeal duidelijk als een gat in de markt. Roy: “Er zijn in Nederland in potentie zo’n 10.000 autobedrijven die met dit platform kunnen werken. Om mee te doen werken we met abonnementen variërend van 10 tot 40 euro per maand. Een kleine investering die een ondernemer er binnen de kortste keren uit heeft. Daarbij is het ook met het oog op duurzaamheid mooi meegenomen dat de bestaande voorraad gebruikt wordt in plaats van dat men nieuwe sets aanschaft.”

Landelijk uitrollen
Wheeldeal is vooralsnog bedoeld als business to businessmodel maar beide ondernemers die gezamenlijk de landelijke maar ook de internationale licentie hebben voor deze online marktplaats, denken dat het na verloop van tijd ook voor de consument bruikbaar is. Het plan ligt al klaar om brancheorganisatie Bovag te benaderen zodat ze het nog sneller landelijk kunnen uitrollen. Harm en Roy zijn ervan overtuigd dat ze met Wheeldeal een krachtig en goed werkend instrument in handen hebben. Dat niet alleen, ze zien het ook als een mooi voorbeeld hoe je als ondernemers met elkaar tot iets moois kunt komen. “Het credo van Deboprojects ‘samen groeien’ komt in deze samenwerking perfect tot uiting,” aldus Harm.

Tekst en foto’s Arjen Vos

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin