‘We moeten de tering naar de nering zetten’

Na de eerdere reactie van bloemenexporteur Jan de Boer, nu het woord aan een door de coronacrisis getroffen kweker. Vader Coos (71) en zoon Johan (46) Buis vormen de derde en vierde generatie in het bijna 120 jaar oude bedrijf ‘Mediaverdi’ aan de Oosteinderweg. De vijfde Buistelg (Jeroen 18) is nog in opleiding. Ze hebben een grote container laten aanrukken waarin ze hun overtollige ‘sneeuwballen’ kwijt kunnen. “Er wordt ons door Flora Holland gevraagd minder aan te voeren. Maar we moeten het product toch ergens kwijt…”

Enkele maanden geleden namen ‘de Buizen’ met trots het geheel vernieuwde en van de laatste technische apparatuur voorziene bedrijf in gebruik. Hun product, te weten anjers en Viburnum Opulus (sneeuwbal), staat bekend om de goede kwaliteit en vindt voornamelijk via exporteurs zijn weg over de gehele wereld.

Voor de Viburnum is dit het hoogseizoen en de mannen kijken dan ook terug op de zeer profijtelijke afgelopen weken toen de sneeuwbal in binnen- en buitenland een wat beiden noemen, ‘leuke prijs’ opbrachten.

Aanpassen
Maar sinds vorige week kwam daar plotsklaps een einde aan. Er kan volgens Johan van een ‘crash’ in de prijzen worden gesproken. Johan: ”In vergelijking met enkele weken terug liggen de prijzen voor de Viburnum driekwart lager. Vrijdag draaiden ze zelfs door. Hoe we dan reageren? Ja, bedrijfsmatig moet je je dan aanpassen en moet je de tering naar de nering zetten. Het is een ramp voor de branche en het is te hopen dat iedereen hier gezond doorheen kan komen.”

Hoe doe je dat dan? “Proberen met je product beter te zijn dan de concurrent. Ja, het is nu niet alleen een drama voor de kwekers, maar zeker ook voor de handel. Er zullen zowel bij de kwekers als bij de handelaren velen omvallen, verwacht ik. Je weet ook nog niet hoe lang een en ander zal duren en welke mogelijkheden de overheid zal bieden.“

Jullie staan bekend als leverancier van een goed product, hoewel de bedrijfsoppervlakte beperkt is. Johan: ”Groot is niet zaligmakend, als kleintje zal je je zelfs wellicht beter kunnen aanpassen.”

Vraag aan Coos: hebben jullie wel eens eerder zo’n plotselinge ommekeer bedrijfsmatig meegemaakt? “In de Tweede Wereldoorlog viel de vraag ook helemaal weg, momenteel is het ook crisis.”

Tekst Leni Paul, foto’s Arjen Vos

Lees vorig bericht

‘Catastrofe voor de branche’

Lees volgend bericht

Coronacrisis brengt mensen dichter bij elkaar


Plaats reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *