Ben je al een tijdje bezig met je onderneming? Het is belangrijk en goed om je te blijven ontwikkelen. Zo blijf je leren en kom je verder met je bedrijf! Maar welke stappen kun je hierin eigenlijk zetten? Er is genoeg om aan te denken, zoals je in dit artikel ontdekt.
1. Vervoer
Kijk eens kritisch naar je vervoer. Al helemaal als je veel onderweg bent voor je bedrijf. Ben je eigenlijk wel tevreden over de manier waarop je van de ene naar de andere locatie komt? Je hebt als ondernemer verschillende mogelijkheden. Reis bijvoorbeeld met de fiets of met het openbaar vervoer. Maar in veel gevallen is een auto toch praktischer. Dan is het fijn om in een auto te rijden die aan je wensen voldoet. Misschien is een zakelijk auto leasen een passende oplossing voor jou. Kies de leasevorm die bij je past, of je nu in bijvoorbeeld een nieuwe of een tweedehands wagen wilt rijden. Het is immers ook maar net welk budget je ervoor vrij wilt maken. Maar het is in ieder geval prettig om op comfortabele wijze je zakelijke ritten te maken. Hier bespaar je ook weer tijd mee. En tijd is geld! Deel je tijd zo efficiënt mogelijk in, waar goed vervoer zeker een rol in kan spelen.
2. Marketing
Marketing is belangrijk voor ieder bedrijf. Hoe meer mensen je bereikt, hoe meer je bedrijf kan groeien. Heb jij al een goede marketingstrategie voor je bedrijf? Dat is een goed uitgangspunt. Mocht je er zelf geen verstand van hebben, dan kun je beter een professional inschakelen. Marketing is natuurlijk een breed terrein. Van een social media campagne tot het verspreiden van posters of flyers door de stad, je kunt verschillende strategieën inzetten. Het ligt ook maar net aan je bedrijf wat voor jouw onderneming werkt. En ook je doelgroep telt hierin mee! Je mag best een budget vrijmaken voor je marketingplannen, hoe deze er ook uit komen te zien. Maar begin met de basis: het opstellen en uitwerken van een gedegen plan. Alleen dan heeft je marketingcampagne echt nut.
3. Lef
Een ding is zeker: als ondernemer heb je lef nodig. Juist om je bedrijf op de kaart te zetten, op de langere termijn. Onderneem bijvoorbeeld eens een ludieke actie. Zo hebben we het hierboven over flyers om reclame te maken voor je bedrijf. Spring zelf in de auto en breng deze flyers rond bij plekken waar je deze graag hebt liggen. Met een elektrische auto leasen zakelijk heb je die ritjes zo gemaakt. Het levert je weer een mooi verhaal op. En wellicht interessante nieuwe contacten voor je netwerk. Ga niet achteroverleunen als ondernemer, maar blijf scherp. Lef tonen helpt je hierbij! Gebruik natuurlijk ook je creativiteit, want daar heb je als ondernemer waarschijnlijk genoeg van.
4. Verhaal
Heb jij je verhaal nog helemaal helder? Bij de start van je onderneming heb je dit waarschijnlijk tot in de puntjes uitgedacht en uitgewerkt. Maar het kan door de tijd heen toch best wat veranderen. Pak je bedrijfsverhaal er weer eens bij. Of schrijf het zelfs helemaal opnieuw. Hoe zien jouw visie en missie eruit? Welke doelen wil je bereiken met je bedrijf? Wat voegt jouw onderneming toe aan de maatschappij? Zet dit niet alleen (nogmaals) op papier, maar deel het natuurlijk ook.
5. Expertise
Zorg tot slot dat je expertise groeit. Hier heb je gedurende je hele carrière iets aan. Grote kans dat je al expert bent in jouw branche, welk product je ook verkoopt of welke dienst je ook aanbiedt. Maar je kunt altijd groeien. Zijn er nieuwe skills die je wilt ontwikkelen? Ben je eigenlijk wel op de hoogte van trends en andere ontwikkelingen in je vakgebied? Wie op de hoogte blijft, vergroot de kans op een succesvolle bedrijfsvoering. Als dat geen goede motivatie is.
Blijf jezelf ontwikkelen. Dit levert je namelijk een heleboel voordelen op als ondernemer, zoals hierboven wel duidelijk wordt. Welke stappen je precies zet, is natuurlijk aan jou om vast te stellen. Of je je nu wilt verdiepen in een sterk marketingplan of juist een nieuwe skill wilt ontwikkelen, het telt allemaal mee.
(Partnerbijdrage Digital Rise)