Verder groeien met je bedrijf? Zo doe je dat

Elke ondernemer streeft continu naar de grootst mogelijke groei. Een gezonde groei gaat gepaard met een hogere omzet en hopelijk ook een hogere winst. Meestal komt er op gegeven moment een stagnatie in de groei van je bedrijf. Bedien je bijvoorbeeld al alle mogelijke klanten in eigen land? Of is de markt waarin je actief bent relatief verzadigd in ons land? Dan zit je, zoals het zo mooi heet, aan het einde van de groeicurve.

Dit is niet de ideale plek om te zitten. De toekomst is namelijk niet erg rooskleurig, terwijl het in het verleden juist zo goed ging. Gelukkig zijn er meerdere mogelijkheden om weer een nieuwe groeicurve te creëren.

Breid je assortiment uit
Heb je in de afgelopen jaren de focus op een of meerdere assortimentsgroepen gericht? Goed bezig; dit is mogelijk een van de belangrijkste oorzaken van je aanzienlijke bedrijfsgroei. De ervaring leert dat focus veelal de gewenste resultaten opbrengt.

Zit je echter nu aan het einde van de groeicurve van deze assortimentsgroepen? Dan kun je ervoor kiezen om nieuwe markten aan te boren. Oftewel: je kunt ervoor kiezen om je assortiment uit te breiden. Dit kan interessant zijn, maar houd wel rekening met het volgende:

  Elke productgroep is anders. Het is niet altijd mogelijk om je eerder toegepaste trucje een-op-een te kopiëren. Elke productgroep is anders en daarnaast ook elke doelgroep.

  Dit vraagt mogelijk om een forse investering. Heb je de wens om een compleet nieuwe productgroep uit te rollen? Dan vraagt dit misschien om een aanzienlijke investering. Doe daarom eerst goed onderzoek en achterhaal de exacte potentie van je idee.

Breid naar het buitenland uit
Heb je in ons land het einde van de groeicurve aangetikt? Dan kun je altijd nog de stap naar het buitenland maken. Onder meer de stap naar Duitsland is een bijzonder interessante stap. Waarom specifiek Duitsland? Omdat het ons buurland is, de infrastructuur bijzonder goed is en er veel mensen wonen. Vooral in vergelijking met Nederland.

Toch is de overstap naar Duitsland niet zo makkelijk als het klinkt. Wil je in Duitsland echt voet aan de grond krijgen? Dan moet je eerst in personeel Duits investeren. Je hebt personeel nodig die al bekend zijn hoe het zakenleven in Duitsland werkt. In Duitsland is nu eenmaal sprake van een heel andere zakelijke cultuur dan in ons land.

Het is niet eenvoudig om aan het juiste personeel te komen. Veel partijen strijden immers om dezelfde vakmensen, zoals dit ook in ons land het geval is. Je hebt daarom, voor je bedrijf, goede werving selectie Duitsland nodig. Schakel hier een specialist voor in; deze investering verdien je op termijn absoluut terug.

De stap naar het buitenland is absoluut niet eenvoudig. Het biedt ook geen garantie op succes. Wat je wel zeker weet, is dat je een compleet nieuwe doelgroep aan kunt spreken. Het groeipotentieel is daardoor in andere landen ontzettend groot. Dat geldt al helemaal voor de grotere landen, zoals Duitsland en Frankrijk.

(Partnerbijdrage Equote)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin