Subsidie particulieren voor elektrisch rijden

Ondanks dat elektrische auto’s al enige jaren volop in het nieuws zijn, rijden er nog maar relatief weinig volledig elektrische auto’s rond in Nederland. Van de 8,5 miljoen personenauto’s zijn er slechts 45.000 volledig elektrisch. Ruim 22.000 hiervan van zijn Tesla Model 3’s. Er moet dus nog flink aan gewerkt worden om deze verhouding recht te trekken.

In 2050 moet Nederland helemaal Co2 neutraal zijn van de overheid. Om elektrisch rijden zoveel mogelijk te stimuleren is er nu voor particulieren een speciale subsidie bij de aanschaf van een duurzame auto.

De regeling inhoudelijk
Op 1 juli 2020 gaat de nieuwe subsidie regeling van kracht. Alle particulieren die een nieuwe 100 procent elektrische auto aanschaffen tussen de 12.000 en 45.000 euro met een actieradius van minimaal 120 kilometer krijgen een tegemoetkoming van 4000 euro. Deze regeling is ook geldig voor tweedehands elektrische auto’s maar dan is de subsidie 2000 euro. Nederland is een echt occasionland en de meeste particulieren rijden een auto die zij tweedehands gekocht hebben. Omdat volledig elektrische auto’s met een grote actieradius vrij nieuw op de markt zijn, hangt hier vaak een prijskaartje aan van boven de 20.000 euro. De subsidie helpt dus al een heel eind om elektrisch rijden betaalbaar te maken.

Nieuwprijzen van elektrische modellen (bouwjaar 2019-2020)
Seat Mii – €25.900 (met subsidie €21.900)

Renault Zoë – €24.750 (met subsidie €20.750)
Volkswagen e-Up! – €26.500 (met subsidie €22.500)
Hyundai Ioniq – €27.500 (met subsidie €23.500)
Opel Ampera-e – €32.800 (met subsidie €28.800)

Subsidie ook van kracht bij private leasen
De subsidie is ook van kracht bij een private lease contract. Waar zakelijk financial leasing onder ondernemers al jaren een begrip is, zit het private financial leasen inmiddels ook in de lift. Deze markt groeide in 2019 met maar liefst 25 procent. Financial private leasen houdt in dat de koopprijs wordt omgezet naar een maandelijkse leaseprijs (met wat rente) waardoor de auto aan het einde van de leasetermijn van jou is.

Extra stimulans voor particulieren
Wie gebruik wil maken van deze regeling zal dus nog even moeten wachten tot 1 juli. Voor veel particulieren kan dit net het zetje in de rug zijn dat zij nodig hadden. Een ander groot voordeel is dat rijders van een elektrische auto tot 2024 geen wegenbelasting betalen. Dit voordeel in combinatie met de subsidie bespaart particulieren duizenden euro’s op de aanschaf van een elektrisch model.

Tekst: Zakelijk Leasen, foto archief AV

 

Lees vorig bericht

Oude Kotte: ‘vertrouw in onze overheid’

Lees volgend bericht

Cees Buis: ‘uiterlijk bedachtzaam, innerlijk een vuurberg’


Plaats reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *