Studio Pets; niet zomaar een knuffel

Myrna Huijing en partner Theo Glaudemans zijn klaar voor de opening

Door: Jan Dreschler. Het voormalig Boekhuis in de Zijdstraat is van kleur verschoten met de komst van Studio Pets by Myrna. Pastel blauw en roze voeren de boventoon en de uitstalling van pluche knuffels zal menig kinderhart doen smelten. Wie aarzelt over de bestaanszekerheid van zo’n winkel in de Zijdstraat kan gerust zijn. De eigenaar is een ervaren en gedreven ondernemer met grote liefde voor dieren en daarbij passende idealen. Zaterdag 18 mei opent Studio Pets de deuren.

Verantwoordelijk voor de komst van de winkel is Myrna Huijing. Zij groeide op in Amstelveen, maar woont nu alweer zo’n twintig jaar in Aalsmeer. “Als kind had ik een enorme liefde voor dieren. Echter, zelf een huisdier bezitten was geen optie omdat mijn zus astma had. Ook had ik een fascinatie voor fotografie. Dat was de oorsprong.”

Begin van groei
Toch had de opleiding die Myrna volgde ogenschijnlijk niets met dieren te maken. Ze studeerde economie & marketing en was daarna werkzaam als creative art director. In die hoedanigheid deed zij opdrachten voor verschillende bedrijven. Toen ze eenmaal op zichzelf woonde kwamen er wel volop huisdieren en begon Myrna die als hobby te fotograferen Toen ze besloot om kaarten te maken van de mooiste foto’s was het concept geboren. Het was het begin van een enorme groei naar meer eigen producten en twee winkels in Nederland en één in België.

Knuffels met eigen paspoort
Inmiddels zijn we veertien jaar verder en is er een behoorlijke internationale groei. Het concept van Studio Pets is het op een liefdevolle wijze fotograferen van onder meer puppy’s en kittens. Deze foto’s worden vertaald naar de mooiste producten. Er worden regelmatig fotoshoots georganiseerd waarbij gezocht wordt naar specifieke soorten waarmee de collectie kan uitgebreid worden.

Van een aantal foto’s worden producten ontworpen zoals kalenders, kaarten en schoolspullen. Daarnaast worden jaarlijks nieuwe knuffelkarakters ontworpen die allemaal een eigen naam krijgen en in drie verschillende maten verkrijgbaar zijn. Compleet met een eigen paspoort. Ze kunnen zelfs mee op reis in hun eigen koffer.

De doelgroep van Studio Pets bestaat volgens Myrna niet alleen uit kinderen maar ook uit dierenliefhebbers. Er is voor iedereen wel iets te vinden.

Grote mate van schattigheid
Wat is nu het bijzondere van de Studio Pets knuffel. Volgens Myrna is dat de grote mate van schattigheid die de knuffels hebben. “Het is niet zomaar een knuffel. Er is veel tijd en liefde ingestoken en dat zie je aan de kwaliteit van het product. Door uit te gaan van echte foto’s komt een knuffel heel dicht bij een echte pup of kitten. Veel mensen houden daarvan en zo is een flinke klantenkring ontstaan.”

Tot voor kort had Myrna haar winkel in het Stadshart van Amstelveen maar besloot daar weg te gaan vanwege de extreem hoge huur en het feit dat het winkelgebied verschraalde door het vertrek van steeds mee winkels.

Zijdstraat aantrekkelijke plek
“We kregen steeds meer vragen van mensen of er toch nog een winkel in Nederland terug zou komen. En omdat we geen logistieke opslag meer nodig hadden ben ik op zoek gegaan naar iets anders en stuitte ik op het prachtige oude pand in de Zijdstraat. Hier hebben we nu de fotostudio, designstudio, kantoor en internationale verkoopafdeling. En tijdens kantooruren ook een winkel. Daarnaast zullen we regelmatig speciale openingen houden die worden aangekondigd via sociale media. Ook onze buitenlandse klanten zullen de Zijdstraat, als echte Nederlandse winkelstraat, compleet met molen, een aantrekkelijke plek vinden om naar toe te gaan.”

Op dit moment zijn er dus twee vestigingen. De vestiging in België is wat meer een ‘brandstore’, waarbij het Belgische verkoopteam de gevestigde Studio Pets artikelen verkoopt en in Aalsmeer is de ‘conceptstore’ waar behalve de verkoop ook nieuwe ideeën worden uitgeprobeerd. Binnen Studio Pets zijn inmiddels zo’n tien mensen werkzaam.

Expansie in Azië
Inmiddels heeft Studio Pets een vaste ‘fanbase’ in de wereld en wordt met name in Azië gewerkt aan expansie door middel van franchiseformules. In China en Korea zullen volgens Myrna zo’n honderd Studio Pets winkels geopend worden. Ook zullen de producten van Studio Pets steeds meer zichtbaar worden op luchthavens. Dit zou de volgende groeifase van het bedrijf zijn.

Goede doelen
Er is ook een maatschappelijke missie. Een deel van de opbrengst wordt geschonken aan goede doelen. Daarbij gaat het veelal om kleine initiatieven waarbij zorg voor dieren voorop staat. Het gaat dan vooral om, zoals Myrna het noemt, huisdieren en (kinder)boerderijdieren. Daarnaast steunt Studio Pets het Rode Kruis en is er bijvoorbeeld contact met een paardenasiel in Spanje dat in geldnood verkeert.

Als je Myrna vraagt naar haar droom dan zegt ze: “Ik zou nog veel meer knuffels willen verkopen om daarmee nog meer beestjes te redden. Iedereen verdient vandaag de dag immers een knuffel.”

(Foto’s: Jaap Maars)

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin