SPARO Accounting, online administratiekantoor zonder gedoe

(Foto Ton van Eenennaam)

AalsmeerVandaag geeft met regelmaat een podium aan ondernemers die betrokken zijn bij de BusinessClub van FC Aalsmeer. In een kort interview vertellen deze ondernemers wie ze zijn en wat hun motivatie is en geven ze een inkijkje achter de schermen van hun bedrijf. Vandaag de beurt aan Robin Spaargaren van SPARO Accounting.

Door: Jaimy van Eenennaam. Robin Spaargaren woont met zijn vriendin en twee kinderen in Kudelstaart. Zijn bedrijf SPARO Accounting is gevestigd in Studio’s Aalsmeer. Robin studeerde Bedrijfskundige Informatica en SPD Bedrijfsadministratie en is sinds 2003 werkzaam in allerlei administratieve functies. “Uiteindelijk ben ik bij een administratiekantoor in Haarlem terecht gekomen en de kneepjes van het vak geleerd. Hier hield ik mij voornamelijk bezig met samenstellen van jaarrekeningen, opstellen belastingaangiften, adviesgesprekken en klantcontact. Met deze ervaring ben ik in eerste instantie Aangifteplein gestart. Hier lag de nadruk met name op het verzorgen van belastingaangiften voor particulieren en ZZP-ers. Al snel werd ik door steeds meer zakelijke klanten benaderd voor het verzorgen van de volledige administratie. Dit deed ik in grotendeels in de avonduren en weekenden naast mijn vaste baan. Uiteindelijk heb ik in november 2017 de knoop doorgehakt en ben volledig als zelfstandig ondernemer verder gegaan onder de naam SPARO Accounting.”

Keurmerk
Vanaf dat moment maakte SPARO Accounting een constante groei door. Met een achtergrond in de bedrijfskundige informatica heeft Robin altijd interesse gehad in automatiseringsoplossingen op administratief en fiscaal gebied. Dit heeft ertoe geleid dat SPARO Accounting min of meer een online administratiekantoor is geworden. “We werken papierloos en klanten hebben via een app op hun smartphone en portal real-time inzicht in hun financiële situatie. Kwaliteit staat bij ons voorop, daarom zijn we aangesloten bij het keurmerk NOAB.”

Lang heeft Robin nagedacht om ‘zelfstandige zonder personeel’ te blijven, “maar door het succes en de groei in het aantal klanten hebben we sinds kort een SPARO-team bestaande uit Joost, Astrid en mijzelf. Mijn vader Kees is inmiddels met pensioen, maar in drukke perioden ook inzetbaar voor de ondersteuning.”

Geen ‘uurtje-factuurtje’
Klanten die één keer per kwartaal met een ordner langskomen, wat vervolgens allemaal handmatig ingeboekt moet worden is verleden tijd. “Vanaf de start ben ik meteen met onlinesoftware aan de slag gegaan voor de verwerking van administraties. Alles werd vanaf het begin in de cloud verwerkt. Klanten leveren documenten digitaal aan via een app op hun smartphone of via een portal via desktop. Deze manier van werken is heel interessant voor jonge en startende ondernemers. Als ik naar mijn huidige klantenbestand kijk bestaat deze uit voornamelijk jonge ondernemers. Daarnaast zijn we onze diensten gelijk tegen een vast maandtarief gaan aanbieden. Geen gedoe met uurtje-factuurtje, maar gelijk duidelijkheid richting klant.”

Ondanks dat SPARO een online administratiekantoor is, zegt Robin de meeste klanten goed te kennen. “Het contact verloopt ook veel via Whatsapp en dat wordt door klanten als prettig ervaren. Daarnaast is iedereen sowieso altijd welkom voor een bakkie koffie in kantoor in het pand van de TV-Studio’s”

Communicatie stroomlijnen
De uitdaging waar Robin de komende tijd voor staat is het proces van de administratiestraat verder verbeteren. “Dit begint bij het aanleveren van de facturen tot het indienen van de belastingaangifte en samenstellen van de jaarrekeningen en het deponeren ervan bij de KvK. Ook zijn we bezig met het optimaliseren van een CRM-systeem. Eerst was ik alleen en zat alles in mijn hoofd. Inmiddels met drie collega’s is het belangrijk dat de communicatie gestroomlijnd wordt en dat iedereen op elk moment inzichtelijk heeft waar het laatste contactmoment met de klant over ging. Ook richten we ons op het automatiseren van webshops. Sinds enkele jaren schieten de webshops als paddenstoelen uit de grond en zijn de btw-regels voor E-commerce en internationaal zakendoen aangescherpt. Daarom is het belangrijk dat de vele transacties juist en automatisch verwerkt worden.”

Businessclub
Over het lidmaatschap van de Businessclub zegt Robin: “Ik heb altijd een connectie met voetbal gehad. Vanaf mijn vijfde heb ik bij RKDES gevoetbald waarvan ook nog een periode in het eerste elftal. Een paar jaar geleden ben ik gestopt met voetballen en richt me nu vooral op zwemmen, fietsen en hardlopen en af en toe doe ik mee aan triatlonwedstrijden. Ik vind het belangrijk om als ondernemer een bijdrage te leveren aan verenigingen in de regio. Zo probeer ik voor de jeugd een bijdrage te leveren bij de clubs waar mijn kinderen sporten (KDO en Qui Vive) en mijn oude club RKDES. Daarnaast voetbalt Joost, die bij ons werkt, in het tweede elftal van FC Aalsmeer.”

www.sparo-accounting.nl
Van Cleeffkade 15, Aalsmeer
Kamer S1-1163
0297-7 64 781

Ook lid worden van BusinessClub FC Aalsmeer? Meld je hier aan. Houd tevens onze LinkedIn-Pagina in de gaten voor het laatste nieuws.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel