Door: Hans van der Linden. Wie is Maurice Koster? Mijn passie voor de hotellerie, mooie wijnen, kazen en gerechten met goede kwaliteit ben ik achterna gegaan. Na mijn studie in Apeldoorn ben ik gestart als assistent hotel manager. Dit was een heel mooie leerschool. Ik was verantwoordelijk voor het hotel en tegelijkertijd was ik operationeel aan het werk. Daardoor leerde ik van alle afdelingen de ins en outs. Op een gegeven moment ben ik daar doorgegroeid en heb ik ook een stuk sales meegepakt. Hierbij reisde ik door heel Nederland om klanten binnen te halen voor het hotel. Een erg mooie en leerzame tijd was dat.
Hoe kwam je in Aalsmeer terecht? Bij Mercure Hotel Amersfoort Centre ben ik in 2013 gestart als Sales & Marketing Manager en ik heb in 2017 de kans gekregen om de positie als General Manager in te vullen. Dit hotel valt ook onder IHCP (International Hotel Capital Partners) net als het Renaissance Amsterdam Schiphol Airport Hotel. Vanaf 2017 ben ik betrokken geweest bij de bouw en de inrichting van het Renaissance hotel. Sinds maart 2022 ben ik zowel general manager bij het Renaissance Amsterdam Schiphol Airport Hotel als bij het Moxy Amsterdam Schiphol Airport hotel. Het mooie aan mijn functie momenteel is, ondanks dat ik General manager van het hotel ben, dat ik nog steeds in contact ben met de gasten. De dynamiek die proef je nog elke dag!
De afgelopen jaren waren onder meer vanwege corona en de oorlog in Oekraïne, nogal turbulent. Hoe zijn jullie daarmee omgegaan? In 2018 en 2019 hebben we goede jaren mogen draaien. In 2020 met COVID werd het een uitdagende tijd met slechts 20 procent bezetting. Dit waren meer gasten die wat met Schiphol te maken hadden. We kregen mensen die voor een maand of zelfs een jaar in ons hotel verbleven. Dat had wel een andere aanpak nodig. We hebben momenteel Oekraïense vluchtelingen in het hotel. We willen graag ons steentje bijdragen aan deze situatie. Daarnaast hebben we ook een groot gedeelte wat bestaat uit zakelijke gasten. Ook komen veel toeristen die ons hotel gebruiken als tussenstation vanuit heel Nederland. Deze gasten komen een avondje van te voren overnachten en dan pakken ze de dag erna hun vlucht.
Waarom moeten gasten het Renaissance kiezen voor hun verblijf? Het ideale van het Renaissance Amsterdam Schiphol Airport Hotel is dat je alsnog vlakbij Schiphol zit, maar wel net erbuiten. Daarnaast zit je naast een prachtig bos. De omgeving hebben we dan ook opgenomen in het hotel. Het bosrijke zie je overal in terug vanaf binnenkomst. Het hotel moet een onafhankelijk, fascinerend en inheemse omgeving zijn met een lokale input. In het hotel absorberen we de omgeving. Wij zeggen ook tegen de gasten ‘explore the neighborhood’. We vertellen wat je allemaal in de omgeving kunt doen. Tegelijkertijd staan wij ook voor ‘explore the neighbour’. We kijken naar wie onze buren zijn en nodigen hen bij ons uit. Maandelijks hebben wij een avond ‘evening by Renaissance Amsterdam Schiphol Airport Hotel’ waarbij we de buurt uitnodigen voor een hapje en drankje aan de bar. Tijdens deze avond vertellen we een leuk verhaal over een lokaal product, bijvoorbeeld over een bijzondere wijn. Zo zorgen we voor de binding met de omgeving.
Verder werken we met een zogenaamde ‘navigator’ die de gasten van af de deur tot aan de kamer begeleidt. We geven aandacht aan de gast door hun koffers uit handen te nemen en een praatje met de gasten te maken en tips te geven.
Wat zijn nu jullie uitdagingen? Alles kan en mag weer gelukkig na twee jaar COVID. Tegelijkertijd beïnvloedt nu de oorlog in Oekraïne de markt. Economisch gezien kan deze oorlog uitdagingen geven, omdat het leven steeds duurder wordt. Dit heeft invloed op het bestedingspatroon. We zijn optimistisch gestemd en hopen dat de situatie mee zal vallen. De situatie rondom personeel stabiliseert gelukkig. Mensen durven nu sneller een nieuwe stap te zetten als ze niet helemaal op hun plek zitten bij hun huidige baan. Als ik een vacature online plaats dan heb ik dezelfde dag heel veel reacties.