Oog en hart voor voor talentvolle jeugd

AalsmeerVandaag geeft met regelmaat een podium aan ondernemers die betrokken zijn bij de Businessclub van FC Aalsmeer. In een kort interview vertellen deze ondernemers wie ze zijn en wat hun motivatie is en geven ze een inkijkje achter de schermen van hun bedrijf. Vandaag de beurt aan Claire Valkenaars en Tess van Asperen van YoungCapital Hoofddorp.

‘We give work’

Door: Jeffrey van der Linden. “Groeien kan alleen door samenwerking en door van elkaar te leren. Ontdekt wat je leuk vindt om te doen, dan groei je sneller. Daarom is onze slogan ‘We give work’,” aldus Claire Valkenaars.

Claire en Tess werken beiden bij YoungCapital in Hoofddorp. Claire is begonnen als recruiter en uiteindelijk doorgegroeid naar haar huidige functie als vestigingsmanager. Ondanks dat Claire geen opleiding in de richting van HR heeft gevolgd, heeft zij hier toch haar passie in gevonden. “Wat mij vooral energie geeft is het samenwerken met bestaande en nieuwe bedrijven. Het samen optrekken en kijken naar hoe wij elkaar kunnen versterken is hetgeen waar ik ‘s morgens mijn bed voor uit kom.”

Tess is tevens begonnen als recruiter en uiteindelijk doorgegroeid naar de functie accountmanager. Net als Claire heeft Tess geen specifieke opleiding op het gebied van HR gevolgd. Toch blijkt haar persoonlijke kracht en affiniteit bij sales en commercie te liggen. “Wij ondersteunen werkgevers, hebben uitgebreide kennis van de arbeidsmarkt en gaan uitdagingen beslist niet uit de weg. Ik vind het leuk om ‘out of the box’ te denken en elke klant anders te bedienen. Iedere klant is tenslotte uniek en vraagt een andere aanpak en dat is wat mij veel energie geeft.”

Tess van Asperen en Claire Valkenaars

Vestiging Hoofddorp
Claire en Tess maken onderdeel uit van een klein team en bedienen het MKB uit Hoofddorp en omstreken, waar Aalsmeer ook onder valt. Hun doel is om gemotiveerde jongeren te koppelen aan bedrijven. Claire: “De eerste stap is het goed verdiepen in de jongeren. Wij geloven in de kracht en motivatie van de kandidaat, ook al heeft hij of zij op dat moment niet de juiste papieren. Wij nemen geen genoegen met een simpele ‘nee’ van een werkgever; wij gaan altijd het gesprek met ze aan.” In de meeste gevallen weten zij de werkgever toch te overtuigen om met een kandidaat te starten. Vaak blijkt achteraf dat de werkgever uitermate tevreden is. “Dan is onze missie geslaagd!”

Talent binnen halen
YoungCapital begeleidt kandidaten met loopbaancoaching, online cursussen, talentmanagement en de YoungCapital Academy. Variërend van bijbaan, startersfunctie of een vervolgstap in de loopbaan; de marketing is sterk gericht op het aantrekken van starters en young professionals. Naar behoefte van de kandidaat wordt er gemiddeld om de week met hen gesproken en worden zij gecoacht waar nodig. Het onderscheid zit hem hierbij in de specialisatie van ‘soft skills on the job’. Soft skills vertellen volgens Claire hoe de medewerker met anderen en uiteindelijk ook met het werk omgaat: “Werkgevers voeren elke dag strijd om de meest aantrekkelijke talenten binnen te halen en te behouden. Belangrijk is dat wij bij een bedrijf goed begrijpen waar zij voor staan, hoe zij zich onderscheiden en wie de drijvende kracht achter het bedrijf is. Diversiteit binnen bedrijven is onontbeerlijk bij het voortbestaan van ondernemingen. Het wordt door organisaties nog weleens onderschat dat zij ook young professionals nodig hebben, waaraan de kennis van een onderneming kan worden overgedragen.”
Claire en Tess zijn ervan overtuigd dat de dynamiek tussen jong en oud noodzakelijk is voor innovatie en groei.

Gericht op de toekomst
Onze visie is om met jongeren hun plek op de arbeidsmarkt te veroveren. Dit willen wij bereiken door constant te investeren in online vindbaarheid, data-gedreven marketing en slimme IT-tools om efficiënter te werken en zo de doelgroep te bereiken.” De oprichters van YoungCapital (Bram Bosveld, Hugo de Koning en Rogier Thewessen) ontdekten tijdens hun studie bij het zoeken naar een bijbaan dat er maar weinig uitzendbureaus specifiek op de jongerendoelgroep gericht waren. Daarbij waren er weinig uitzendbureaus die internet en IT goed benutten, waar de huidige generatie mee is opgegroeid. Zij hebben bij de oprichting van YoungCapital de stap naar online gemaakt. “Wij zijn een echt groeibedrijf waarbij de winst constant wordt geïnvesteerd om nog beter, slimmer en sneller te kunnen werken, zeker op het gebied van IT. Wij zijn nu bijvoorbeeld bezig met een soort selfservice platform, waar de werkgever zelf de kandidaten uit kan kiezen.”

Dit werkt volgens hen als volgt: Een werkgever zet zelf de vacature op het platform en kandidaten schrijven zich daarop in. Vanuit de beschikbare data, die onder meer gevoed wordt door dit nieuwe platform en online testen kan voor een werkgever een goede voorselectie gemaakt worden. Dit scheelt tijd, geld en zorgt voor een optimale match.

Meer zichtbaarheid in de regio
“Omdat wij meer zichtbaarheid in Aalsmeer willen hebben onder jongeren en bedrijven, hebben wij ons aangesloten bij Businessclub FC Aalsmeer. Wij zagen dat de Businessclub evenementen organiseerde waar mensen met elkaar in gesprek kunnen gaan over de arbeidsmarkt. Daar kunnen wij natuurlijk alles over vertellen.”
Volgens Claire en Tess is fysieke aanwezigheid daarbij essentieel. De Businessclub heeft een zeer interessant en uiteenlopend netwerk. Daarnaast draagt YoungCapital de jeugd van van FC Aalsmeer een warm hart toe.

Foto’s YoungCapital

YoungCapital Hoofddorp
Aquarius – Siriusdreef 12
2132 WT, Hoofddorp
T: 020-6531544
W: youngcapital.nl
E: info@youngcapital.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel