Liefde en empathie op ondernemersavond

Hoofdspreker Marc Korse krijgt de zaal in beweging

Door: Arjen Vos. De derde Meer voor Ondernemersavond van dit jaar, donderdag in de kantine van sporthal de Bloemhof, stond in het teken van effectief leiderschap. Hoofdspreker was Marc Korse die de ruim 50 aanwezige ondernemers vertelde hoe je ‘je mensen’ mee kunt nemen om doelstellingen te halen.

De zaal was goed gevuld

Naast netwerken en breed geïnformeerd worden over zaken die ertoe doen is het aardige van de ondernemersavonden van de Businessclub van FC Aalsmeer dat je nog eens ergens komt. Was de clubavond in februari bij bloemenveredelaar Dümmen Orange in Kudelstaart, deze keer was ESA de gastheer. Voor de meeste aanwezigen was het voor het eerst dat ze via de Braziliëlaan naar het sportcomplex kwamen en daar zagen hoe het buitenterrein compleet was veranderd. Op de plek van het vroegere parkeerterrein liggen nu zandsportvelden en voor het parkeren van de auto moet je aan de noordzijde van de Bloemhof zijn. De entree via de Hornweg is alleen voor fietsers en voetgangers toegankelijk. Voor extra dynamiek deze avond zorgden de basketballers van BVA die aan de andere kant van het raam hun trainingsarbeid verrichtten en daarna aansloten bij de borrel. Het was immers ook hun kantine.

Wat je aandacht geeft groeit
Na een uitleg van en kennismaking met ESA-directeur Jules Broex, was het woord aan Marc Korse, projectmanager van onder meer Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. In een sessie die best iets korter had gemogen, vertelde hij waar het volgens hem om draait in leiderschap. Dat was onder meer energie, euforie en plezier creëren in je bedrijf. Weg met saaie vergaderingen en vooral aandacht geven aan de ‘sprinters’ binnen je bedrijf en veel minder aan de ‘ankers’. Want: alles wat je aandacht geeft groeit.

Marc Korse: “Creëer energie, euforie en plezier…”

Rijstexperiment
Korse doorspekte zijn betoog met voorbeelden waarvan sommige eye-openers waren en andere enigszins cliché. Zo stipte hij het opmerkelijke rijstexperiment van Emoto aan waarbij blijkt dat wanneer je wekenlang liefdevolle woorden tegen een kommetje gekookte rijst uitspreekt, deze wit blijft terwijl de rijst die je uitscheldt met hatelijke kreten beschimmeld raakt. De gedachte erachter is de gevoeligheid van de levende energie van water. Toegepast naar de mens die voor ongeveer 70 procent uit water bestaat, is de boodschap dat wanneer je liefdevol met mensen (collega’s, werknemers, kinderen) omgaat, ze beter tot ontwikkeling en hun recht komen.

Een andere wijsheid die de ondernemers meekregen was dat als je met ‘je mensen’ een boot wilt bouwen je niet moet beginnen met hout zoeken maar het verlangen naar de zee moet aanwakkeren.

Michel Hoekstra: “Veel lachen…”

Opofferen
Tot besluit was het Michel Hoekstra, bekend van het in de Aalsmeerse Bovenlanden gelegen droomoord voor teamtrainingen en retraites met de naam ‘Happy Island’. Hij sprak over empatisch leiderschap dat vereist dat een leider in de schoenen van een ander durft te staan en daarmee overzicht over de situatie heeft. “Een goede leider,” zo sprak hij, “is bereid zichzelf op te offeren om zijn mensen te beschermen.” Hij moedigde de ondernemers aan om stresshormonen (oa cortisol, adrenaline) in hun bedrijf laag te houden en gelukshormonen (oa dopamine, endorfine) juist hoog. Hoe dat te doen? Michel: “Door veel te lachen met elkaar en, heel praktisch: ’to do lijstjes’ afwerken.”

Daarna was het tijd voor de gebruikelijke borrel en het netwerken waarbij de hapjes als gebruikelijk weer van uitzonderlijk goede kwaliteit waren.

De volgende en laatste avond van dit seizoen is op donderdag 20 juni bij Restaurant Christiani Vino e Cibo. Thema: Artificial Intelligence. Aanmelden kan via de mail: event.bcaalsmeer@gmail.com.

(Foto’s: Arjen Vos, zie ook de galerij onder de advertentie van Christiani)

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel