AalsmeerVandaag geeft wekelijks een podium aan ondernemers die betrokken zijn bij de BusinessClub van FC Aalsmeer. In een kort interview vertellen deze ondernemers wie ze zijn en wat hun motivatie is en geven ze een inkijkje achter de schermen van hun bedrijf. Vandaag de beurt aan Cheryl Zethof, verantwoordelijk voor de communicatie bij de in De Kwakel gevestigde veredelaar en kweker HilverdaFlorist.
De in Aalsmeer geboren en getogen maar in Leimuiden woonachtige Cheryl heeft de hbo-opleiding Media, Informatie & Communicatie gevolgd en daarna de deeltijd masteropleiding Marketing Management. Na een baan bij een Nederlandse hotelgroep kwam ze in 2023 dankzij HilverdaFlorist in de sierteeltsector terecht.
Bloemen brengen vrolijkheid
“Wanneer je in Aalsmeer geboren bent, dan heb je vaak al een linkje met de sierteeltsector. Veel mensen uit mijn familie werken in de sector waardoor dit altijd al mijn interesse heeft gehad. In mijn functie kan ik heel erg mijn creativiteit kwijt. Het is een hele leuke branche om in te werken, je bent dagelijks omringd door kleurrijke bloemen wat natuurlijk veel vrolijkheid naar boven brengt bij iedereen.”
Elke dag anders
Cheryl werkt samen met vier collega’s in het marketingteam met als doel het assortiment aan de wereldwijde markt te laten zien en te promoten. Twee collega’s zijn voornamelijk bezig met het ontwerp van onze uitingen zoals digitale visuals, catalogi en ander drukwerk. “Samen met onze marketing manager ben ikzelf vooral bezig zijn met de planning en strategie. Ook kijken wij naar welke beurzen we gaan deelnemen en beheren we onder andere diverse social mediakanalen en de website. Elke dag is anders.”
Begin van de keten
HilverdaFlorist staat als veredelaar aan het begin van de sierteeltketen door de ontwikkeling van nieuwe soorten van zowel snijbloemen als pot- en tuinplanten. Te denken vanlt volgens Cheryl aan gerbera, limonium en anjers. “Die worden ook hier vermeerderd, zowel in het laboratorium als in de kas zelf. In onze nieuwe productielocatie worden de jonge planten geproduceerd waarna ze onze kassen in gaan. Zodra de jonge planten of zaden leverklaar zijn, gaan ze naar kwekers wereldwijd die het opkweken tot een volwaardige pot- of tuinplant of plant voor snijbloemen. In de laatste fase gaan de planten naar de bloemist, naar het tuincentrum of worden deze bijvoorbeeld gebruikt voor stadsbeplanting.”
Onderscheidend vermogen?
Gevraagd naar het onderscheidend vermogen zegt Cheryl: “De veredeling, vermeerdering en productie van planten gebeurt allemaal hier binnen het bedrijf. Het is uniek dat dit allemaal onder één dak wordt gedaan. Daarnaast zijn er ook nog diverse dochterondernemingen in Colombia, Kenia en India. We werken met een groot netwerk van agenten en distributiepartners over de hele wereld. Zo kunnen we onze klanten zo goed mogelijk van dienst zijn.”
Stappen naar duurzaamheid
Net als bij iedereen staat ook bij HilverdaFlorist duurzaamheid hoog op de agenda. Als bedrijf heeft HilverdaFlorist volgens Cheryl al grote stappen gezet. “Vorig jaar hebben we een nieuwe productielocatie geopend. Hier wordt al veel gas en energie bespaard, middels innovatieve technologieën. De uitdaging ligt ook vooral in het communiceren van wat wij, maar ook de rest van de sector, daadwerkelijk doen aan duurzaamheid. Veel mensen hebben vooral het beeld dat er in onze sector veel gas en energie wordt verbruikt. Minder bekend is welke innovatieve oplossingen we toepassen. Daarbij hebben we al veel stappen genomen om energiezuiniger en duurzamer te produceren.”
Als voorbeeld noemt Cheryl het resistent maken van nieuwe planten zodat ze beter tegen ziektes en plagen kunnen. “Hierdoor groeien de planten beter, terwijl er minder middelen nodig zijn. Daarnaast gaan de producten ook nog eens langer mee in de tuin of op tafel. Ook kun je denken aan ledverlichting, recyclen van water, automatisering en het terugleveren van elektriciteit aan het net.”
Lokale betrokkenheid
Een van de kernwaarden van het bedrijf is volgens Cheryl het zoeken van de samenwerking. “Binnen de sierteeltketen is het bundelen van krachten heel belangrijk. Zo werken kwekers en veredelaars samen om het aanbod te promoten. Ook lokale betrokkenheid is voor ons van belang, daarmee kan de samenwerking met de businessclub ons helpen. Zo hebben wij in 2023 onze deuren geopend tijdens Kom in de Kas en via de Businessclub dit event kunnen promoten. Een geweldige dag met ontzettend veel bezoekers uit de omgeving.”
Ook is volgens Cheryl het delen van vacatures op werkeninaalsmeer.nl een goede tool voor het sierteeltbedrijf. Daarmee krijgt HilverdaFlorist meer (lokaal) bereik voor openstaande functies.
Hilverda/Florist
Dwarsweg 15
1424 PL de Kwakel
E-mail – info@hilverdaflorist.com
Tel: 0297- 328299
hilverdaflorist.com/nl
facebook.com/HilverdaFlorist
facebook.com/HilverdaFlorist
linkedin.com/company/hilverdaflorist
Ook lid worden van BusinessClub FC Aalsmeer? Meld je hier aan. Houd tevens onze LinkedIn-Pagina in de gaten voor het laatste nieuws.