Consumenten kiezen vaker voor flexibel auto-abonnement

(Foto: Autonomer)

Recent publiceerde Autonomer haar trendrapport met daarin de laatste trends op het gebied van private lease. Wist je bijvoorbeeld dat de Toyota Aygo X het populairste nieuwe private lease model van 2023 was? In dit rapport komt daarnaast naar voren dat huishoudens behoefte hebben aan flexibiliteit. Niet langer wordt gekozen voor een langlopend private leasecontract; interessanter is een kortlopend auto abonnement. Het blijkt onder meer uit het zoekvolume op relevante zoekwoorden. Vanaf het eerste kwartaal van 2021 is een duidelijke groei zichtbaar. Dat is niet het enige op basis waarvan voorgaande conclusie getrokken wordt. In dit artikel lees je er meer over. 

Opvallend is dat niet alleen het zoekvolume op auto abonnementen in algemene zin gestegen is. Ook zoeken steeds meer huishoudens heel specifiek naar een maandelijks opzegbaar abonnement, zo blijkt uit het trendrapport. Neem bijvoorbeeld het zoekwoord “private lease maandelijks opzegbaar”, met een wijziging in het year-over-year zoekvolume van 23 procent. Op het zoekwoord ‘auto abonnement maandelijks opzegbaar’ ligt dat percentage nog veel hoger: 129 procent. 

Maandelijks opzeggen populaire voorwaarde 
Het voorgaande past bij het beeld wat men krijgt van de populairste contractvoorwaarden. Zo wordt steeds vaker, in 15 procent van de gevallen, gekozen voor een contract dat maandelijks opzegbaar is. Ook de keuze voor een beperkt eigen risico van minder dan 300 euro is populair: 20 procent van de gevallen. 

Op de derde plaats met de populairste contractvoorwaarden vinden we het private lease keurmerk terug, in 14 procent van de gevallen. Het biedt de consument enige zekerheid op een goede service bij het afsluiten van een auto abonnement of private leasecontract. Welke van deze voorwaarden zou voor jou het belangrijkste zijn? 

Looptijd van een auto abonnement neemt af 
Waar het zoekvolume op relevante zoekwoorden in de grote zoekmachines stijgt, neemt de gemiddelde looptijd van een auto abonnement juist af. Waar men in het tweede kwartaal van 2021 nog een contract afsloot met een looptijd van gemiddeld 55 maanden, was dat in hetzelfde kwartaal een jaar later nog maar 49 maanden. Weer een jaar later, in het tweede kwartaal van 2023, lag de gemiddelde looptijd van een abonnement op 47 maanden. Hiermee is de dalende trend duidelijk zichtbaar. Men wenst enige flexibiliteit, waarbij sneller kan worden overgestapt op een nieuwe auto. Daarbij kan de keuze voor een leasecontract of auto abonnement na een relatief korte looptijd heroverwogen worden, op basis van de financiële situatie van dat moment. 

(Partnerbijdrage Lequal)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel