Boodschap deskundigen: ‘Zoek verbinding met je personeel’

Door: Arjen Vos. Zelden was er een moment in de geschiedenis waarbij het zo moeilijk was om aan personeel te komen en om goed personeel vast te houden als deze tijd. Reden voor de Businessclub van FC Aalsmeer om een avond te beleggen waarbij deskundige sprekers hun licht over de materie lieten schijnen. (Lees verder onder de video).

Voor deze eerste Meer voor Ondernemersavond na de zomer werden geïnteresseerden afgelopen donderdag welkom geheten bij Kaizen Gym aan de Japanlaan. Op de eerste verdieping van Bouquetnet stroomde de zaal met ruim 50 mensen goed vol en werd er afgetrapt door de sportinstructeurs van Kaizen die de filosofie achter deze Japanse aanpak uitlegden. Kwaliteit gaat voor kwantiteit en het is zaak training en voeding goed in balans te houden. Met hun persoonlijke aanpak voor lichaam en geest zeggen de mannen en vrouwen van Kaizen duidelijke resultaten te boeken.

Don Brouwer van Kaizen Gym aan het woord

Commotie op de werkvloer
Mooi gezegd maar nog mooier als ervaringsdeskundigen het kunnen beamen. En ook dat gebeurde. John Celie, CEO van One Flora Group en tevens huisbaas van Kaizen Gym, gaf in heldere bewoordingen aan dat de personal trainingsmethode vruchten afwerpt. Zowel bij hemzelf als bij het personeel. “Ik zat in 2015 in een dip toen mijn vrouw me adviseerde om iets aan sport te gaan doen. Ik had nooit gesport, geen voetbal, geen tennis, niks. Toen kwam ik in contact met Kaizen Gym, ze zijn met mij aan de slag gegaan en ik voelde me al snel zo goed dat ik besloot dit aan te bieden aan het personeel.”

Dat zorgde volgens Celie wel voor commotie op de werkvloer want ook onder hen waren er mannen en vrouwen die nooit aan sport hadden gedaan, “maar het werkte,” zo vervolgde Celie, “we ontdekten dat er collega’s waren die voor elf uur nog niet eens ontbeten hadden. Voedingspatronen werden daarom aangepast en veel mensen kwamen lekkerder in hun vel te zitten. Ik heb niemand gehoord die er niet enthousiast over is. Ja, soms als je iemand nodig hebt en die blijkt dan aan het sporten te zijn…”

John Celie

Walking lunch
Een bedrijfsgym om aantrekkelijk te blijven voor je personeel. Het is mooi als je de middelen hebt. Al kan je ook klein beginnen. Elke ondernemer met personeel kan bijvoorbeeld een ‘walking lunch’ organiseren. Ook dat is al beweging. En in de denkwijze van Celie is het belangrijker je af te vragen wat het oplevert dan wat het kost. Het ziekteverzuim is dankzij het sporten op de werkvloer aanzienlijk verlaagd.

Frank van der Starre

Schrikken
Daarmee werd voor de volgende spreker meteen een bruggetje uitgerold. Frank van der Starre, namens RST Insurance & Finance sprak over het belang van goed personeel vast zien te houden (“Beter daar energie in steken dan in nieuwe mensen zoeken…”) en over grip houden op je arbeidskosten. In dat licht deed hij de aanwezige ondernemers en hr-mensen schrikken door wat cijfers op te lepelen. Bijvoorbeeld dat een zieke werknemer een bedrijf 250 tot 400 euro per dag kost wat gelijk staat aan het dubbele van het salaris.

Telefonisch ziekmelden
Om ziekteverzuim terug te dringen had hij nog wel een goede suggestie: “Laat de zieke werknemer zich telefonisch ziekmelden bij de collega die hem of haar moet vervangen.” Hij stelde een kinderdagverblijf als voorbeeld waarbij personeel zich eerder via een appje mocht ziekmelden. Met de nieuwe methode zakte het ziekteverzuim prompt van 15 naar 4 procent. Ook belangrijk volgens Van der Starre, die een voetbalverleden bij VV Aalsmeer had, is beseffen dat uitzendkrachten misschien wel een makkelijke manier lijken om een vacature op te vullen maar dat die in verhouding veel verzuim laten zien vanwege gebrek aan binding met het bedrijf.

Trump of Jobs?
Het slotwoord was voor host René Maat van het bedrijf e-Progress die interactief met de zaal in conclaaf ging aan de hand van een aantal stellingen. Bijvoorbeeld over wie je liever als baas zou willen, Donald Trump of Steve Jobs? Zou je als werkgever je mensen vier dagen laten werken voor vijf dagen salaris? Voor dat idee gingen maar weinig handen voor omhoog terwijl onderzoek uitwijst dat van de achturige werkdag er gemiddeld vijf uur effectief wordt benut. De avond werd afgesloten met de boodschap: ga de verbinding aan met je werknemers. Een nuttige tip waarover de aanwezigen tijdens de afsluitende borrel nog lang ideeën konden uitwisselen.

Foto’s Arjen Vos, video Fred Schuit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel