Bloemenboom: duurzame samenwerking tussen kweker en consument

Dico Drost (Foto Ton van Eenennaam)

AalsmeerVandaag geeft wekelijks een podium aan ondernemers die betrokken zijn bij de BusinessClub van FC Aalsmeer. In een kort interview vertellen deze ondernemers wie ze zijn en wat hun motivatie is en geven ze een inkijkje achter de schermen van hun bedrijf. Vandaag de beurt aan Dico Drost van het in de Linnaeuslaan gevestigde bedrijf Bloemenboom.

Door: Jaimy van Eenennaam. “Vanaf mijn achtste levensjaar was ik al bezig met planten verkopen. Daarnaast zat mijn vader in de plantenbusiness. Zo ben ik zelf ook in deze business gerold. Uiteindelijk ben ik in 2000 voor mijzelf begonnen in de plantenwereld. Oorspronkelijk kom ik uit Veenendaal. De mentaliteit die in Aalsmeer bekend staat die bevalt mij wel: ‘hard werken en dan komt het wel goed’,” aldus Dico.

Binnen Bloemenboom heeft Dico drie labels samengebracht, te weten:
-Floralifestyle: B2B verkoop naar waar mijn klanten kunnen inkopen
-Floraboutiq: B2C waar consumenten een planten abonnement kunnen afnemen
-Bloemenboom: Retailers helpen met de verkoop middels kiosken

Floralifestyle
Op de Floralifestyle webshop kunnen klanten planten inkopen. “Dit proces faciliteer ik. Mijn klanten kunnen inkopen bij de klok en de kweker. Dit komt vervolgens binnen bij de veiling bij een transporteur die ervoor zorgt dat alles netjes wordt verwerkt en gecontroleerd. Daar heb ik verder geen omkijken naar. Vervolgens gaat het naar de klanten toe. Het is een groothandel die volledig is geautomatiseerd. Hier verdien ik momenteel mijn geld mee.”

FloraBoutiq
Als je naar een tuincentrum gaat dan is ongeveer 70-80 procent van de handel die er staat oud. Het staat er dan al zo’n twee tot drie maanden. Dit vind ik geen reclame voor onze plantenwereld en dit kan beter geregeld worden. Het proces moet sneller kunnen en de keten moet korter gemaakt worden. Hiervoor heb ik een abonnementsvorm opgezet bij Floraboutiq. Mensen kunnen een abonnement nemen en dan krijgen ze een keer per maand, per twee of per drie maanden een plant opgestuurd direct vanaf de kweker.”

Bloemenboom
Als derde onderdeel heeft Dico de kiosken (zie foto bovenaan). “Eigenlijk heb je hier op één vierkante meter het assortiment staan wat je in een heel tuincentrum terug vindt. In de Spar in Rotterdam heb ik een kiosk als proef staan om de kinderziektes eruit te werken. Via dit scherm kun je heel gemakkelijk een plant bestellen en thuis laten bezorgen. Het aanbod aan planten hierop is heel divers en kan aangepast worden op de wensen van de klanten.”

Onderscheidend vermogen
Bloemenboom werkt in alle drie haar onderdelen aan het verkorten van de keten en aan een duurzame samenwerking waardoor de consument betere en versere bloemen en planten ontvangt. Uitdaging is volgens Dico te kijken wat voor winkels ervoor open staan om een kiosk te plaatsen. “Bij een meubelwinkel zou zo’n kiosk ook goed kunnen staan maar zo zijn er meer toepassingen mogelijk. Uiteindelijk wil ik dat de verschillende labels die nu op de website van Bloemenboom staan, allemaal onder de naam en het merk Bloemenboom gaan vallen. Het zal nog even duren voordat dit volledig over zal gaan op één naam.”

Daarnaast wil Dico ervoor zorgen dat een product van Bloemenboom erom bekend staat dat het product altijd goed is. “Je krijgt waar voor je geld en het is vers. Dit imago wil ik gaan opbouwen en bekend maken met een team van jonge mensen.”

Dico zegt lid te zijn geworden van de Businessclub van FC Aalsmeer omdat hij personeel nodig had. “Ik wilde graag een advertentie plaatsen voor een nieuwe medewerker. Nu zag ik dat je via de Businessclub van FC Aalsmeer ook vacatures kan plaatsen bij werkeninaalsmeer.nl. Daarnaast heb ik vroeger bij VV Aalsmeer gevoetbald en vind het leuk hoe de Businessclub is opgezet en wat er georganiseerd wordt. Nu heb ik inmiddels een nieuwe medewerker in dienst maar in de toekomst zal ik zeker weer gebruik maken van dit platform.”

Bloemenboom
Linnaeuslaan 2B Aalsmeer
0297 – 745 043
info@bloemenboom.nl
www.bloemenboom.nl

Ook lid worden van BusinessClub FC Aalsmeer? Meld je hier aan. Houd tevens onze LinkedIn-Pagina in de gaten voor het laatste nieuws.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel