‘Bij Aalsmeer Lokaal is alles gericht op contact en ontmoeting’

Jeroen Mäkel en Ingrid van Mourik, de kartrekkers van Aalsmeer Lokaal

Door: Jan Dreschler. Ze zijn de spil van het netwerkplatform Aalsmeer Lokaal, Jeroen Mäkel die het dagelijks leven een marketingbureau heeft en Ingrid van Mourik die bedrijven helpt met slimme IT-oplossingen voor hun website. We spreken elkaar voorafgaand aan de door hen georganiseerde Netwerkborrel en stellen vast dat Aalsmeer Lokaal een bruisend geheel is en dat het onbegrijpelijk is dat nog niet alle Aalsmeerse ondernemers er lid van zijn.

Het begon in de coronatijd toen beiden door de gemeente gevraagd werden om in die moeilijke tijd het contact tussen de Aalsmeerse bedrijven te faciliteren. Dit gesubsidieerde begin vond zijn vervolg in het platform Aalsmeer Lokaal, waarbij ondernemers elkaar geregeld ontmoeten en ervaringen uitwisselen. De doelstelling van het platform luidt: ondernemers en consumenten in de regio Aalsmeer met elkaar te verbinden en zo de lokale economie stimuleren.

Pitches van ondernemers tijdens de Breakfast Club in Hotel Renaissance

Onafhankelijk
Jeroen legt uit: “Te midden van de verschillende winkeliersverenigingen en de ondernemersvereniging neemt Aalsmeer Lokaal een aparte plek in omdat het niet gericht is op belangenbehartiging, maar uitsluitend op onderling contact. Daarmee is Aalsmeer Lokaal volledig onafhankelijk van wie dan ook. Iedereen die ondernemer is en een binding heeft met Aalsmeer kan lid worden.”

Vervolgafspraken
Ingrid vult aan: “Zoals bekend is Aalsmeer een plaats met een enorme economische bedrijvigheid. Het is goed als er de mogelijkheid is om elkaar te ontmoeten en van elkaar te leren. Door lokaal zaken te doen versterk je elkaar en zo’n platform geeft ook de mogelijkheid om je bedrijf te presenteren. Onderlinge contacten leiden vaak tot vervolgafspraken die gunstig zijn voor het eigen bedrijf.”

Voor het geld hoeft men de deelname niet te laten. Het lidmaatschap kost 105 euro per jaar en alleen als men extra diensten afneemt wordt daarvoor een bescheiden bijdrage gevraagd.

Website vol voordeel
De activiteiten van het platform zijn legio. Er is bijvoorbeeld de mogelijkheid om een vacature te plaatsen op de website wanneer men nieuwe medewerkers nodig heeft. Het bereik daarvan is groot. En met een enkele klik ga je naar de plek waar je daadwerkelijk kunt solliciteren

Er is de mogelijkheid om zich op diezelfde website te presenteren. Er wordt een korte beschrijving gegeven van het bedrijf en ook hier kom je met één muisklik op de website van het bedrijf. Een kaartje vertelt je de locatie. Onder het motto ‘in the spotlight’ worden bedrijven nog eens extra in het zonnetje gezet door middel van een interview dat vanuit Aalsmeer Lokaal wordt verzorgd.

APK-sessie door Tom Domic van Berghoef Accountants

Sparren tijdens APK-sessies
Er wordt geregeld een APK-bijeenkomst gehouden en dat heeft dit keer niets te maken met de controle van de auto, maar staat voor Aalsmeerse Periodieke Kennis-sessies, waarbij één van de deelnemende ondernemers zijn kennis deelt met de andere leden. Daarbij moet men denken aan sessies over contactrecht, privacywetgeving enzovoort. Het zijn onderwerpen waar iedereen mee te maken heeft en dan is het heerlijk om met iemand te kunnen sparren die daar echt verstand van heeft.

Grote variatie
Zo iemand is doorgaans te vinden in de eigen kring want de variatie in de bedrijven die deelnemen is groot. Dat varieert van zakelijke dienstverlening tot horeca, bloemenexport, welness beauty en zelfs de zeilschool. Het gaat om ondernemers die elkaar normaal niet tegenkomen, maar door dit verbindende platform oog krijgen voor elkaars deskundigheden en de mogelijkheid om daar lokaal hun voordeel mee te doen. Tevens kunnen de deelnemende ondernemers reclame maken voor door hen georganiseerde ‘events’. Ook bij deze rubriek kom je van alles tegen waaronder een wijncursus en een instructiedag op de zeilschool.

Vrijmibo bij Christiani

Activiteiten
Aalsmeer Lokaal organiseert ook zelf sociale activiteiten. Vier keer per jaar is er een netwerkontbijt (The Breakfast Club) en tweemaal per jaar een netwerkborrel. In de zomermaanden is er een barbecue voor de leden en ook wordt er jaarlijks een zeiltocht op de Westeinderplassen georganiseerd in een echt Skûtsje, ‘De Nooit Volmaakt’. Het zijn allemaal middelen om ondernemers met elkaar in contact te brengen. Ingrid en Jeroen nemen waar dat sinds het begin van het netwerk er veel contacten zijn gelegd en soms leidde dat tot nadere samenwerking. “Daar zijn praktische voorbeelden van, zoals iemand die speciale laptoptassen maakt en dit presenteerde en een andere ondernemer die dat weer verwerkte in het kerstpakket voor zijn medewerkers.”

Belangstelling
Behalve het genoemde is Aalsmeer Lokaal aanwezig op LinkedIn, Instagram en Facebook met meer dan 2500 volgers. De leden beschikken in de afgeschermde deel van de website over een dashboard waarop te zien is hoeveel bezoekers belangstelling hebben gehad voor hun bedrijf.

“De bekendheid van het netwerkplatform zou eigenlijk nog iets groter moeten zijn” zegt Jeroen, “het blijft zoeken naar de beste mogelijkheden daartoe.” Ingrid: “In het begin werd er geflyerd, maar dat is, als je in contact wilt komen met ondernemers nogal een opgave. Je moet er alle bedrijfsterreinen voor af en waar zit dan de brievenbus?”  Ingrid herinnert zich nog hoe ze zo’n beetje drie keer de bloemenveiling in de rondte is geweest om alle postbussen op te sporen.

Maar dat is van later zorg. Eerst is er de netwerkborrel, dit keer bij Aalsmeer Lokaal lid Christiani, met een prachtig uitzicht over de Westeinderplassen.

(Foto’s archief AV/Arjen Vos)

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel