Door: Arjen Vos. Grote drukte gisteravond in ’t Wapen van Aalsmeer waar de Businessclub van FC Aalsmeer het jaar voortvarend begon met de eerste Meer voor Ondernemersavond. Als de opkomst model staat voor de ondernemersavonden die nog gaan komen, dan wordt het een veelbelovend jaar. De aanwezigen werden dankzij enkele interessante sprekers bijgepraat over een aantal typische Aalsmeerse zaken.
Klik hier voor een korte videoregistratie van de avond.
Naast de harde kern van vaste bezoekers ook veel nieuwe gezichten. En dat is precies wat de businessclub met deze avonden beoogt: zoveel mogelijk ondernemers met elkaar in contact brengen. Alles valt of staat in het ondernemerschap immers met relaties. Het podium was deze keer voor hoteldirecteur Nicolette Arkesteijn die het befaamde hotel-restaurant waar we te gast waren mocht aanprijzen, en vertegenwoordigers van De Bovenlanden, Visit Aalsmeer en Groupcard.
Uitstrooiplek Topsvoort
Het aangename met het nuttige combineren, dat was de kern van deze avond. Want niet alleen waren entourage gezellig en versnaperingen smakelijk, dankzij de sprekers werden de aanwezigen ook nog eens goed geïnformeerd over wat zich in Aalsmeer afspeelt. Zo ontvouwden Bovenlandenbestuurders Piet Harting, Elsbeth Huis en Anna-Maria Mantel enkele plannen van hun stichting voor de komende tijd. Bijvoorbeeld dat het bos bij Topsvoort heringericht gaat worden met een avonturenpad, een uitstrooiplek en mogelijk ook ruimte voor kunstobjecten. En in het Oosteindegebied gaat de Lombokakker onder handen worden genomen met poeltjes en doorkijkjes zodat het zowel voor het watertoerisme als voor de biodiversiteit interessanter wordt.
Om dit en het noodzakelijke onderhoud voor nieuwe beschoeiing her en der mogelijk te maken komt de stichting anderhalve ton tekort. Begrijpelijk dat er een oproep werd gedaan aan de ondernemers om mee te denken over het opvullen van dat gat. Dankzij een Aalsmeers gerelateerd petje-op-petje-af-spel kon er ook nog een nieuwe donateur aan de stichting worden toegevoegd.
Village dressing
Namens Visit Aalsmeer was er Jean van der Hoeven die een presentatie hield over het bekende promotieplatform en daarbij een spectaculaire film lanceerde over duurzame watersport op de Westeinder. De beleidsadviseur van de gemeente, tevens marketingman, lichte een tipje op van de toekomstsluier met het plan voor ‘village dressing’ en ‘mural flower experience’ waarbij minder aansprekende plekken in de gemeente worden aangekleed met bloemenpracht al dan niet als muurschildering weergegeven.
Eclatant succes
Omdat de plannen om van Fort Kudelstaart een zeilmekka te maken sinds kort van tafel zijn, werd in allerijl Martijn Verhagen van Groupcard bereid gevonden om Martijn de Liefde te vervangen. Gepassioneerd praatte deze andere Martijn de aanwezigen bij over de Westeinderpas die nu al een eclatant succes blijkt te zijn. Meer dan honderd plaatselijke ondernemers hebben zich aangesloten waar op slechts de helft van dat aantal gerekend was.
Deze lokale cadeaubon, door de gemeente met 40.000 euro ondersteund, moet ervoor zorgen dat er meer geld bij lokale winkels en bedrijven wordt besteed. Dat de businessclubleden bij vertrek allemaal een pas met 20 euro shoptegoed kregen was naast alle opgedane informatie mooi meegenomen.
(Foto’s Arjen Vos, zie ook de galerij onder de advertentie van Christiani)