Aalsmeerders op missie bedienen kwekers wereldwijd

AalsmeerVandaag geeft met regelmaat een podium aan ondernemers die betrokken zijn bij de Businessclub van FC Aalsmeer. In een kort interview vertellen deze ondernemers wie ze zijn en wat hun motivatie is en geven ze een inkijkje achter de schermen van hun bedrijf. Vandaag de beurt aan Richard Heemskerk van Hortus Supplies International.

Door: Jeffrey van der Linden. Richard Heemskerk, Aalsmeerder in hart en nieren en afkomstig uit een echte kwekersfamilie. Na zijn middelbare tuinbouwschool heeft hij diverse vakgerichte studies en cursussen doorlopen om vervolgens in 1996 naar Kenia af te reizen en daar de eerste rozenvermeerdering op te zetten. Tot op de dag van vandaag heeft hij nog steeds contacten in Afrika en wordt er nog regelmatig naar dit continent afgereisd.

In 2005 begon Richard samen met compagnon Nico van der Spek en toenmalig compagnon Willem Bakker Hortus Supplies International. Binnen het bedrijf is Richard Managing Director, waarbij hij zich bezighoudt met de meeste aandachtsgebieden zoals HR en financiën. Op dit moment werken er 29 mensen bij het bedrijf.

Wereldwijd
Hortus Supplies International is een wereldwijde toeleverancier voor kwekers van bloemen, groenten en potplanten. De business bestaat voornamelijk uit export. “Wat betreft onze producten moet je denken aan kunstmest, grond en gronddoek, irrigatiesystemen, protectiemiddelen, generatoren en lampen. De meeste producten van ons worden verscheept in zeecontainers, waarvoor wij zelf de douaneafhandeling doen.” Sommige klanten worden rechtstreeks vanaf de fabrikant bevoorraad; deze producten komen niet eerst naar Nederland. Inmiddels heeft Hortus zo’n 5000 artikelen in hun bestand, waarbij er eigen labels bij meststoffen en micro-elementen worden gehanteerd.

Hefboom voor groei
Binnen het bedrijf is er een grote hoeveelheid vakkennis aanwezig. Door de persoonlijke aandacht die aan de klanten wordt gegeven, zijn veel nieuwe klanten via mond-tot-mondreclame bij Hortus terechtgekomen. Volgens Richard zit hier de uitdaging. “Tijdens de Covid-pandemie zijn wij ons ervan bewust geworden dat marketing voor ons van levensbelang is. Vanaf 2020 zetten wij hier dan ook vol op in door onder meer de introductie van een nieuw en voor de klant herkenbaarder bedrijfslogo.”

Een andere uitdaging zit intern, middels de ingebruikname van één applicatie voor het primaire proces verkoop en financiën. Ook hierbij is de coronacrisis de hefboom geweest. Door de tijd die vrijkwam is de bedrijfsvoering goed doorgelicht. Betrouwbaarheid is hierin erg belangrijk. “Dit houdt in: nakomen wat we zeggen, de kwaliteit van onze producten en het aanbieden van een scherpe prijs.” Richard gelooft er heilig in dat er in de toekomst geen chemie meer nodig zal bij de teelt. Hortus Supplies draagt hier inmiddels zelf actief aan bij.

Verbindende factor
De verbinding met voetbal leeft bij Richard. Hij kijkt dan ook graag naar een mooie wedstrijd. “Mede om deze reden zijn wij ook lid geworden. Enerzijds om de gemeenschap van Aalsmeer en voetbalclub FC Aalsmeer te steunen. Anderzijds komen wij weer in contact met regionale ondernemers. Wij beseffen dat wij eigenlijk de afgelopen jaren te veel met onszelf zijn bezig geweest.”

Richard wilt de lezer graag een belangrijke boodschap meegeven: “Behandel jouw klant en medemens zoals je zelf behandeld wilt worden.”

Hortus Supplies International
Noordpolderweg 21
1432 JH, Aalsmeer
T: 0297-525288
W: www.hsibv.com
E: export@hsibv.com

Foto’s HSI

Ook lid worden van BusinessClub FC Aalsmeer? Meld je hier aan. Houd tevens onze LinkedIn-Pagina in de gaten voor het laatste nieuws.

Lees vorig bericht

Nieuwe navigatie moet leiden tot minder hinder

Lees volgend bericht

Column: ‘Slalommen’


Plaats reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *