
Volgens Greenpark past dit plan in het beleid rond Schipholparkeren uit de gemeentelijke structuurvisie die in 2016 is vastgesteld. De aanleg van het parkeerterrein zal in de zomer van 2017 plaatsvinden. Het aantal auto’s dat in het gebied neergezet gaat worden zal flink toenemen.
Daar vlak in de buurt op nummer 247 zit namelijk al een parkeerbedrijf, ook aan de Middenweg. Deze parkeerlocatie is relatief kort geleden gelegaliseerd. De raad heeft hiervoor zeer recent nog in februari 2017 het bestemmingsplan aangepast en vastgesteld. In een reactie laat de gemeente weten dat de aanleg van de nieuwe parkeerplaats voor Schiphol past in het gemeentelijke beleid. Dat beleid is bedoeld om de huidige overlast op ongewenste plaatsen in de gemeente effectief te bestrijden. Tegelijkertijd is het nooit de bedoeling geweest om Green Park Aalsmeer volledig te vullen met bedrijven uit de sierteelt sector.

Doordat parkeren op Schiphol zo duur is bestaat er een structurele behoefte aan Schipholparkeren in de regio, zo wordt gesteld in een persbericht over de plannen. In plaats van de auto’s te weren uit de gehele gemeente, is bekeken op welke plekken Schipholparkeren wel wenselijk is. En gelet op de criteria voor de ruimtelijke inpasbaarheid van parkeerterreinen is geconcludeerd dat Green Park Aalsmeer bij de Middenweg een geschikte locatie heeft voor Schipholparkeren, namelijk pal onder de aanvliegroute van de Aalsmeerbaan.
Duurzaamheid lastig
Zeven partijen hebben gereageerd op de tender. Inschrijvers zijn expliciet gevraagd om aandacht te geven aan de duurzaamheidaspecten van de inrichting en het gebruik van het terrein. Die duurzaamheidthema’s zijn echter niet leidend geweest in de afweging omdat dat juridisch veel consequenties zou hebben gehad. Een aantal inschrijvers zou dan al bij voorbaat zijn afgevallen. Greenpark spreekt liever over het stimuleren van serieuze aandacht voor een aantal duurzaamheideisen.
Volgens Greenpark was Scheybeeck een afgetekende winnaar met haar bod. Over de koopprijs zegt Greenpark dat deze bij de inschrijving van de grondtransactie te zijner tijd terug te vinden is. Greenpark is echter nog wel in gesprek met Scheybeeck hoe een aantal voornemens geconcretiseerd kan worden. Scheybeeck heeft beloofd om te onderzoeken hoe de inzet van led-verlichting, asfalt dat hergebruikt kan worden en groene stroom daar een bijdrage aan kunnen leveren.

Beide parkeerterreinen liggen dicht bij de nieuwe N201. Parkeerterreinen moeten uit het zicht van de openbare weg worden gerealiseerd en zo groen mogelijk worden ingevuld, zo valt op te maken uit het persbericht. Scheybeeck zal daarom samen met Green Park Aalsmeer zorgen voor een groene invulling van het parkeerterrein en de omgeving van het parkeerterrein. In de praktijk betekent het dat er 1,80 cm hoge schutting van wilgentenen om de parkeerterreinen wordt gezet.
Info alleen voor omwonenden
Alleen direct omwonenden van de Aalsmeerderweg zijn door Greenpark uitgenodigd voor een informatieavond over deze ontwikkeling. Deze avond vindt morgenavond plaats in The Beach. Behalve over de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van Schipholparkeren zullen de omwonenden worden bijgepraat over de werkzaamheden rondom de realisatie van de zogenaamde 'Noordvork'. De grondwerkzaamheden nodig voor het verlengen van de Molenvlietweg zullen binnenkort van start gaan. Toelichting zal gegeven worden door Dick van der Harst als directeur van Greenpark en Carl Riechelman als projectleider namens de gemeente Aalsmeer.
Tekst Jan Daalman
Foto's: de illustratie laat zien waar het terrein voor Schipholkparkeren komt en hoe de Molenvlietweg langs de Molenvliet wordt verlengd. Inmiddels is een begin gemaakt met de voorbereidingen voor het parkeerterrein. Foto's Arjen Vos
(advertentie)
53