Door: redactie. Op woensdag 12 mei 2021 vergadert de commissie Maatschappij en Bestuur van de gemeenteraad van Aalsmeer digitaal. Vanwege Hemelvaartsdag vindt deze vergadering op woensdag plaats. Op de agenda staan twee kredietaanvragen, waar de raad gevraagd wordt om budget beschikbaar te stellen. Dit gaat om geld voor een vrijliggend fietspad op de Bilderdammerweg-Robend en de voorbereiding van de herinrichting van het Raadhuisplein, de Van Cleeffkade en de Stationsweg.
De Bilderdammerweg en het Robend worden steeds drukker met auto- en busverkeer. Voor een betere verkeersveiligheid is wenselijk om een vrijliggend fietspad van minimaal 2,40 meter breed aan te leggen op het noordelijk deel van de Bilderdammerweg en het westelijk deel van het Robend, tussen de Spiegelstraat en de Graaf Willemlaan. Dit sluit aan de zuidkant aan op het bestaande fietspad langs het zuidelijk deel van de Bilderdammerweg en aan de noordkant op het bestaande fietspad richting Ad Verschuerenplein en Mijnsherenweg. Er is budget nodig om dit voorstel verder te onderzoeken en om het fietspad uiteindelijk te realiseren. Zo is onder meer geld nodig om grond van omwonenden aan te kopen, omdat er op het grondgebied van de gemeente te weinig ruimte is om een vrijliggend fietspad te realiseren. Hierover hebben reeds oriënterende gesprekken plaatsgevonden.
Centrumvisie
Op 31 oktober 2019 heeft de gemeenteraad de Centrumvisie Aalsmeer vastgesteld, waarin de ontwikkeling van Aalsmeer centrum tot een aantrekkelijke, herkenbare en karakteristieke plek voor Aalsmeer en haar bezoekers voorgesteld wordt. De herinrichting van het Raadhuisplein en de aanleg van een rotonde op het kruispunt Van Cleeffkade/ Stationsweg moeten leiden tot verbeteren van bereikbaarheid voor bezoekers en het verhogen van de beeld- en verblijfskwaliteit. Het budget dat nu wordt aangevraagd dient om de plannen technisch voor te bereiden, de nodige onderzoeken uit te voeren en tot een goede kostenraming te kunnen komen voor de uitvoering van de plannen.
Besluitvorming over beide onderwerpen vindt plaats in de raadsvergadering van 27 mei 2021.
Stem laten horen
In verband met het coronavirus zal de vergadering digitaal plaatsvinden. Als u de commissie overwegingen wilt meegeven over onderwerpen die op de agenda staan, is het verzoek dit bij voorkeur schriftelijk te doen. U kunt uw bijdrage mailen naar griffie@aalsmeer.nl Het blijft ook mogelijk mondeling in te spreken. U kunt u aanmelden door een mail sturen of u telefonisch contact op te nemen met 06 4456 6183. De volledige agenda inclusief alle bijbehorende stukken vindt u op de website. Hier kunt u ook de vergadering rechtstreeks volgen vanaf 20.00 uur of achteraf terugkijken.
Foto archief AV/Arjen Vos