Met de serie unieke filmpjes waarin de kandidaten van het CDA Aalsmeer/Kudelstaart zich om beurten voorstellen, genereert de partij een enorm bereik. “Sommige worden wel meer dan 10.000 keer bekeken,” zegt campagneleider Bastiaan Hulsbos die samen met lijsttrekker Robbert-Jan van Duijn de filmpjes bedenkt, opneemt en monteert.
In de dynamisch opgenomen videoboodschappen wordt elke keer een CDA-kandidaat opgevoerd die in ongeveer 40 seconden iets vertelt over de zaak die hem of haar na aan het hart ligt. Zo zagen we afgelopen week Dirk van Willegen op bezoek gaan bij grote en kleine ondernemers en Ankie Harte tussen de bezoekers aan de Open Hof Keuken. Het thema van de campagne ‘Altijd Dichtbij’ vormt steeds de rode draad van de producties. De ene keer gaat het over het verenigingsleven en de andere keer over wonen, duurzaamheid of zorg. Het filmpje van Kees Kaslander over ouderenzorg voert met 12.000 ‘hits’ de CDA ranglijst aan. En vandaag, op Internationale Vrouwendag, wordt er een speciale video gelanceerd waarin een vijftal kandidaatsvrouwen een lans breken voor meer vrouwen in de raad.
Tijdrovende klus
Twee keer in de week presenteert het CDA een nieuw filmpje via YouTube, Facebook, Instagram en natuurlijk via de eigen website. Tot aan de verkiezingen op 21 maart is er dus om de drie dagen een nieuw exemplaar te bekijken. Met dertien kandidaten die op deze manier voor het voetlicht moeten treden, een tijdrovende klus. “Per filmpje zijn we anderhalf uur bezig met de opname en ongeveer tweeëneenhalf uur met monteren. De teksten worden door de kandidaten zelf geschreven,” aldus Hulsbos, die een eigen audiovisueel bedrijf runt en daardoor weet hoe een pakkende video gemaakt wordt. Lijsttrekker en huidig wethouder Van Duijn heeft eveneens filmervaring. Hij verdiende tijdens zijn studie een zakcentje als camera-assistent in de studio’s van Joop van den Ende.
Twee keer in de week presenteert het CDA een nieuw filmpje via YouTube, Facebook, Instagram en natuurlijk via de eigen website. Tot aan de verkiezingen op 21 maart is er dus om de drie dagen een nieuw exemplaar te bekijken. Met dertien kandidaten die op deze manier voor het voetlicht moeten treden, een tijdrovende klus. “Per filmpje zijn we anderhalf uur bezig met de opname en ongeveer tweeëneenhalf uur met monteren. De teksten worden door de kandidaten zelf geschreven,” aldus Hulsbos, die een eigen audiovisueel bedrijf runt en daardoor weet hoe een pakkende video gemaakt wordt. Lijsttrekker en huidig wethouder Van Duijn heeft eveneens filmervaring. Hij verdiende tijdens zijn studie een zakcentje als camera-assistent in de studio’s van Joop van den Ende.
Geen idee
De kracht van de filmpjes zit hem volgens Hulsbos in het feit dat de kijker in een korte tijd de mensen achter de verkiezingsposter leert kennen. “Mensen zien een foto en een nummer maar hebben vaak geen idee wie die persoon is en waar die voor staat. Dat merkten we bijvoorbeeld in Kudelstaart, waar we een vrouw spraken die daar al ruim 30 jaar woont, maar nog nooit van Eppo Buskermolen had gehoord en hem ook niet kende van de foto…”
De kracht van de filmpjes zit hem volgens Hulsbos in het feit dat de kijker in een korte tijd de mensen achter de verkiezingsposter leert kennen. “Mensen zien een foto en een nummer maar hebben vaak geen idee wie die persoon is en waar die voor staat. Dat merkten we bijvoorbeeld in Kudelstaart, waar we een vrouw spraken die daar al ruim 30 jaar woont, maar nog nooit van Eppo Buskermolen had gehoord en hem ook niet kende van de foto…”
Beste wensen
Behalve het maken van filmpjes houdt het team zich ook bezig met de wat meer traditionelere wijze van campagnevoeren. Hulsbos: “We gaan ook gewoon de wijken in om te flyeren en staan op zaterdagen in verschillende winkelcentra om de CDA-boodschap onder de aandacht te brengen en mensen te spreken. We hebben een kaart gemaakt met de tekst: ‘Wij wensen u en jou het beste voor de toekomst van Aalsmeer en Kudelstaart’. Door mensen te vragen of we ze het beste mogen wensen, ontstaan al snel gesprekken. Er zijn er maar weinig die weigeren als je ze het beste toe wilt wensen.”
Behalve het maken van filmpjes houdt het team zich ook bezig met de wat meer traditionelere wijze van campagnevoeren. Hulsbos: “We gaan ook gewoon de wijken in om te flyeren en staan op zaterdagen in verschillende winkelcentra om de CDA-boodschap onder de aandacht te brengen en mensen te spreken. We hebben een kaart gemaakt met de tekst: ‘Wij wensen u en jou het beste voor de toekomst van Aalsmeer en Kudelstaart’. Door mensen te vragen of we ze het beste mogen wensen, ontstaan al snel gesprekken. Er zijn er maar weinig die weigeren als je ze het beste toe wilt wensen.”
Zichtbaar
Het verwijt dat de partijen in verkiezingstijd volop zichtbaar zijn en daarna vier jaar niet, gaat wat Hulsbos betreft niet op voor het CDA: “We spreken als CDA altijd met veel mensen in de maatschappij en dat blijven we ook doen. Bijvoorbeeld door regelmatig bedrijven en instellingen te bezoeken, maar daarnaast juist door de grote maatschappelijke betrokkenheid van onze partijleden, waardoor we heel dicht bij de inwoners staan. Dat we in Aalsmeer de grootste partij zijn, komt vooral omdat de mensen ons kennen.”
Het verwijt dat de partijen in verkiezingstijd volop zichtbaar zijn en daarna vier jaar niet, gaat wat Hulsbos betreft niet op voor het CDA: “We spreken als CDA altijd met veel mensen in de maatschappij en dat blijven we ook doen. Bijvoorbeeld door regelmatig bedrijven en instellingen te bezoeken, maar daarnaast juist door de grote maatschappelijke betrokkenheid van onze partijleden, waardoor we heel dicht bij de inwoners staan. Dat we in Aalsmeer de grootste partij zijn, komt vooral omdat de mensen ons kennen.”
Jongeren
De campagneleider hoopt net als de fractieleden en de kandidaten dat het CDA tenminste zeven zetels binnen haalt: “Maar vooral hopen we op een hoge opkomst en dan in het bijzonder van jongeren. Politiek is voor iedereen en juist voor jongeren zijn er veel thema’s die belangrijk zijn. Bijvoorbeeld over het evenementenbeleid, het Openbaar Vervoer en huisvesting.”
De campagneleider hoopt net als de fractieleden en de kandidaten dat het CDA tenminste zeven zetels binnen haalt: “Maar vooral hopen we op een hoge opkomst en dan in het bijzonder van jongeren. Politiek is voor iedereen en juist voor jongeren zijn er veel thema’s die belangrijk zijn. Bijvoorbeeld over het evenementenbeleid, het Openbaar Vervoer en huisvesting.”
Heeft Hulsbos zelf niet overwogen om de politiek in te gaan? “Vóór deze verkiezingen niet. Het is ook nooit zo concreet op mijn pad gekomen, want ik ben werkzaam in het bedrijfsleven. Ik zeg echter nooit ‘nooit’ en sluit het dus voor de toekomst niet uit.”
Klik op deze link om alle filmpjes die tot nu toe gereleaset zijn, te bekijken.
Foto: Bastiaan Hulsbos (rechts) in overleg met campagneteamleden Bert Brinkman en Ankie Harte. Foto’s en tekst Arjen Vos.
(advertentie)
64