Ondanks het bezoek van Schipholwethouder Robbert-Jan van Duijn stelt de bewonersvereniging Behoud Woongenot Aalsmeerbaan (BWA) dat het niet langer zinvol is om met overheid en politiek te communiceren als het gaat om Schiphol en het luchtverkeer. Volgens het BWA-bestuur is er geen interesse in hoe absurd slecht de Aalsmeerbaan uit het Aldersakkoord is gekomen. Deze conclusie presenteerde het bestuur afgelopen donderdag 20 september tijdens een zeer goed bezochte ledenvergadering.
In een grafiek toonde voorzitter Gerrit-Jan van de Lagemaat aan dat Schiphol sinds 2001 met 19 procent is gegroeid maar dat het gebruik van de Aalsmeerbaan met maar liefst met 110 procent is toegenomen. Voor de omwonenden van de Aalsmeerbaan heeft het Aldersakkoord zeer negatief uitgepakt, zo luidt de conclusie. Omdat overheid en politiek volgens BWA totaal niet geïnteresseerd lijken te zijn in het lot van de bewoners onder en bij de Aalsmeerbaan, gaat BWA haar doelstellingen aanpassen. BWA zal zich niet langer druk maken over het gebruik van de Aalsmeerbaan en ook niet meer over het vermijden van hinder. BWA gaat zich volledig richten op het voor elkaar krijgen van een uitkoopregeling voor bewoners.
Geringe bijdrage economie
Tijdens de vergadering werd regelmatig gevraagd of er een kans is dat de grens van maximaal 500.000 vluchten voor lange tijd blijft staan. De BWA-voorzitter reageerde hierop met de woorden; “zolang de politiek de illusie houdt dat de groei van Schiphol goed is voor de economie, blijft Schiphol groeien”. Ter ondersteuning van deze uitspraak citeerde de voorzitter uit een redactioneel artikel in de Volkskrant: ‘Het huidige groeibeleid van Schiphol heeft geen enkele positieve bijdrage aan het vestigingsklimaat en hooguit een geringe bijdrage aan de Nederlandse economie en de omwonenden betalen de prijs”.
Situatie Aalsmeer ondragelijk
Wethouder Van Duijn legde tijdens zijn presentatie uit dat in de OmgevingsRaad Schiphol (ORS) nu de onderhandelingen over de opvolger van het Aldersakkoord beginnen en dat Aalsmeer zich dit keer, anders dan bij het Aldersakkoord is gebeurd, wil inzetten voor de belangen van de Aalsmeerders. Tijdens zijn verhaal viel vaak het woord ‘uitkoop’, ook naar aanleiding van vragen van leden, “want het is duidelijk dat de situatie voor een bepaalde groep mensen in Aalsmeer ondragelijk is geworden,” zo luidde tot slot de conclusie van BWA.
Wat wil BWA?
BWA is voor eerlijke, inzichtelijke besluitvorming rond Schiphol en voor een eerlijke verdeling van de overlast. De voorgenomen enorme en onevenredige groei van het vliegverkeer op de Aalsmeerbaan vindt de vereniging onacceptabel vanwege toenemende geluidsoverlast, milieuvervuiling en toenemend gevaar. Schiphol overschrijdt hiermee wat BWA betreft voor de Aalsmeerbaan een grens.
De komende jaren komt het woongenot van de omwonenden van de Aalsmeerbaan ernstig in het geding door het ‘nieuwe normen-en handhavingsstelsel Schiphol’ dat beschreven staat in het Aldersakkoord ‘Vliegen Volgens Afspraak' (VVA).
Tekst Jan Daalman
Foto's: KLM Boeing stijgt op via de Kaagbaan, bestuurders BWA Jan Boomhouwer en Leo Baarse (r), onder wethouder Van Duijn. (Foto's archief AV)
(advertentie)