Aalsmeer timmert als bloemendorp aan de weg

In een oude Maarse en Kroonbus trok een delegatie van ondernemers, bestuurders en pers vorige week dinsdag door Aalsmeer om de diverse highlights op bloemengebied te bezoeken. Aanleiding was de lancering van de campagne Aalsmeer Flowervillage, waarbij een nieuwe toeristische brochure gepresenteerd werd. De start was in de Oude Veiling.

Tegelijkertijd werd bekendgemaakt dat Aalsmeer er een evenement heeft bij gekregen. In het weekend van 21 en 22 juni wordt het Aalsmeer Flowerfestival georganiseerd. Op tal van locaties zullen er demonstraties, workshops en optredens op het gebied van bloemen verzorgd worden.

Toerist verleiden
Wethouder van recreatie en toerisme Gertjan van der Hoeven nam de eerste brochure getiteld Take a trip to Aalsmeer flower strip in ontvangst. Hij zei in zijn toespraak te hopen de internationale toerist die Amsterdam aandoet, te verleiden tot een bezoek aan bloemendorp Aalsmeer.
 
“Amsterdam heeft op sommige momenten te veel bezoekers en daarom zou het voor ons als randgemeente mooi zijn als deze toerist zijn tijd en geld in Aalsmeer wil besteden. Dit past helemaal in de doelstelling ‘Amsterdam bezoeken, Holland zien’,” aldus de wethouder. Hij voegde eraan toe dat er gewerkt wordt aan een fietsroute die in Amsterdam begint en bij Fort Kudelstaart, het toekomstige icoon voor de watersport, eindigt.
 
Vergeten verhaal
Namens het VVV-kantoor kwam Constantijn Hoffscholte als initiator van de campagne aan het woord. “Met deze tweetalige folder geeft Aalsmeer zijn ambitie aan. Aalsmeer heeft wel degelijk veel te bieden op bloemengebied maar deed dat nog niet op een samenhangende manier. Wij vergeten nog wel eens het verhaal van Aalsmeer te vertellen,” bekende de eigenaar van ‘t Boekhuis enigszins beschaamd.
 
Hij gaf als voorbeeld een gesprek dat hij oppikte in een Aalsmeers hotel waarbij het personeel geen idee had waar men de toeristen naar toe moest sturen. “Valt er in Aalsmeer behalve de veiling iets te beleven dan?” hadden zij zich afgevraagd.
 
Flowerfestival
Hoffscholte roept de Aalsmeerders op om met ideeën of initiatieven te komen op bloemengebied. Hij kopte zijn eigen voorzet in door een publieksevenement aan te kondigen op 21 en 22 juni. Tijdens dit nieuwe Aalsmeer Flowerfestival laat het bloemendorp op acht à tien locaties zien wat het zoal te bieden heeft: onder meer workshops, demonstraties en optredens.
 
Niet geheel toevallig vindt dit evenement plaats tijdens het opentuinenweekend. Ook zal er een fotowedstrijd rond het thema Aalsmeer Bloemendorp worden georganiseerd, waarbij een selectie van foto’s groots worden getoond tijdens het nieuwe evenement.
 
Foto's, (boven) wethouder Gertjan vander Hoeven, vormgever Barry Touw en VVV-vertegenwoordiger Constantijn Hoffscholte tonen trots de brochure die de internationale toerist naar Aalsmeer moet lokken, (onder) de toerist kan evenementencenrtum The Beach bezoeken voor entertainment maar ook voor een historische rondleiding. (foto’s Arjen Vos)
 
 
Aalsmeer: spookdorp aan het water
 

COMMENTAAR ●   Afgelopen dinsdag presenteerde de gemeente Aalsmeer de brochure ‘Take a Trip to Aalsmeer flower strip’. De internationale titel geeft aan dat er vooral gemikt wordt op buitenlands bezoek. Amsterdam raakt steeds voller met toeristen en daarom zoekt de hoofdstad buurtgemeenten die de overvloed aan reizigers op kunnen vangen. Aalsmeer wil ze met open armen ontvangen. Maar het is de vraag of deze brochure de Amerikanen, Japanners, Chinezen en Russen naar het ‘bloemendorp aan het water’ zal trekken.

Het zoveelste plan om Aalsmeer als bloemendorp onder toeristen te promoten lijkt wederom op een mislukking uit te draaien. Alle goede bedoelingen ten spijt is het resultaat van de inspanningen een reclamefolder geworden waar geen enkele moderne toerist warm van zal worden. Een tamelijk somber boekje op A5-formaat waaraan nogal wat ontbreekt. Het sprankelt niet, het laat Aalsmeer niet zien op de hoogtepunten van het jaar en het toont zeker niet de mooiste plekken. Doorbladerend zien we een verzameling lege ansichtkaarten van vooral veel bloemen. Bloemen in close-up, bloemen op veilingkarren, bloemen in de kas van de Historische Tuin en bloemen in de rekken van Tuincentrum Het Oosten. Wonen er dan helemaal geen mensen in het bloemendorp?
 
Spookdorp
‘Ontdek Aalsmeer, bloemendorp aan het water,’ staat er op de eerste bladzijde te lezen. Het kan niet anders of de toerist zal denken dat hij of zij in een spookdorp verzeild gaat raken als het advies om hier langs te komen wordt opgevolgd. Wel water te zien, maar vooral leeg water. Slechts af en toe vaart er een rondvaartboot of een enkele praam door het beeld. En bloemen aan het water zijn er gewoon helemaal niet. De paar mensen in de brochure zien we op een paar zwart-witfoto’s van vroeger met toen nog levende maar inmiddels al lang begraven mannen op een seringenpraam. En iets wat lijkt op mensen tussen de bossen bloemen op lange tafels.
 
Molens
Er worden ook molens getoond. Een goede zet. Molens doen het altijd goed bij de toerist. Helaas geeft De Leeuw met tegenlicht wel een erg dreigend beeld. En het met ilex gevulde landje voor De Zwarte Ruiter is op het oog wel prachtig rood gekleurd, maar van veel te grote afstand vastgelegd. En waar is de Stommeermolen? Hoe mooi is die momenteel in een zee van fluitenkruid en koolzaad? Overgeslagen.
 
Kale takken
De vraag ‘waar is?’ kan vele malen gesteld worden. Een feestelijk plaatje van de pramenrace? Niet te vinden. Palingvisser Rekelhof die langs een seringenakker zijn fuiken leegt of even een meerval laat zien? Ontbreekt eveneens. In tegenstelling daarvan zien we wel een foto van het Seringenpark. Genomen in de herfst, zodat er vooral een verzameling kale takken zichtbaar is. De enige foto die een toerist zouden kunnen prikkelen is die van The Beach. Volle tribunes mensen die een wedstrijd beachvolleybal bekijken. Daar valt dus iets te beleven! Maar dan moet je wel van sport houden.
 
Gemiste kans
Geen jeu, geen sfeer. Een gemiste kans, deze brochure. Zijn wij Aalsmeerders werkelijk zo slecht in het verkopen van ons dorp? De bestemmingen in de brochure zullen ongetwijfeld alles uit de kast willen halen om de toeristen die de stoute schoenen aantrekken, tevreden te stellen. Maar de vraag is of ze komen. Moeten ze kiezen tussen bloemen in Aalsmeer of in de Keukenhof, dan is het wel duidelijk waar ze naar toe gaan. Zaanse Schans of Aalsmeer? Volendam of Aalsmeer?
 
Aalsmeer moet echt met iets beters komen. Dit gaat niet werken. Alle brochures de papierversnipperaar in en opnieuw aan de slag! De fotowedstrijd met als thema 'Aalsmeer Bloemendorp' die afgelopen week van start is gegaan, zou genoeg mooie platen moeten opleveren om een nieuwe brochure mee in te kleuren. En anders heeft ondergetekende nog wel wat sprekende beelden op de plank liggen…
 
Arjen Vos
 

 

   

 

Eén reactie

  1. Persoonlijk vind ik dit boekje voor ‘Aalsmeerse begrippen’ helemaal niet verkeerd en voor een toerist handig om eens door te nemen. Het is kleurrijk, met goede en duidelijke informatie en ook nog in twee talen. Plattegrond ontbreekt niet en het boekje is ook via vvvaalsmeer.nl voor iedereen te downloaden. Leuk ook dat de tekstblokken in kleuren zijn die terugkomen in de foto’s, en dat het niet zo’n standaard ‘word’-opmaak heeft.

    En dan de negativiteit over de foto’s… smaken verschillen. Ik tel genoeg mensen op de foto’s en dat zijn echt niet alleen de overleden mannen op de seringenpraam. En dan de molens te dreigend of te ver af gefotografeerd? Dat is een mening, maar vermoedelijk niet iets waar een toerist van wakker ligt. Ik vind dat dit boekje een goed beeld geeft van Aalsmeer, en het is goed dat er nu iets is wat je mee kunt geven aan de toerist in je winkel of je nieuwe buurvrouw die vanuit Friesland hierheen is verhuisd. Dat een lokale bewoner dan struikelt over alle foto’s die er in staan… tja.

    Ondergetekende vindt het in ieder geval leuk dat er een aantal van haar foto’s zijn gebruikt voor dit boekje, en is benieuwd naar de inzendingen van Arjen voor de fotowedstrijd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel