In de aanloop naar het vierde Aalsmeer Flowerfestival in het weekend van 17 en 18 juni komen op AalsmeerVandaag diverse mensen aan het woord die een van de verschillende onderdelen belichten. We trappen vandaag af met Goos Bartels, een enthousiaste Aalsmeerder met een groot hart voor de bloemensector. Hij is nieuw als bestuurslid bij de stichting die het festival organiseert. “Mee mogen werken aan het Flower Festival is fantastisch!”
Sinds vorig jaar maakt Goos Bartels (60) deel uit van de organisatie van het Flower Festival en hij ziet in het evenement grote kansen om Aalsmeer en wat hij noemt “onze mooie producten'' onder de aandacht te brengen van velen.
“We hebben een enthousiaste groep mensen in de Stichting en we streven er naar een zo groot mogelijk publiek te trekken.”
Enthousiaste mensen
Bartels is opgegroeid in het anjer-veredelingsbedrijf van zijn vader en startte zelf een nieuw bedrijf in de Schinkelpolder. Daar kreeg hij bekendheid als kweker/veredelaar van met name zomerbloemen zoals Solidago Tara en de roze Delphinium. Mede door gebrek aan opvolging verkocht Bartels in 2011 zijn onderneming.
Op zijn lauweren rusten paste duidelijk niet bij de actieve Bartels en met een hobby als rijden op antieke motoren en voorzitter zijn van het Oosterbad vult een actief mens als hij zijn dag blijkbaar nog steeds niet helemaal.
“Ik kreeg de kans me in te zetten als partner bij de firma Lutgo en ben daar met vijf consultants bezig als personeelsbemiddelaar. En sinds vorig jaar zet ik me met een goeie groep enthousiaste mensen in voor het Aalsmeer Flower Festival. Een heel goed initiatief om Aalsmeer en ook vooral de producten die wij telen onder de aandacht te brengen.
Hana Ike Battle
Bartels zegt geen moment getwijfeld te hebben om mee te doen toen hij gevraagd werd. “Mijn vader zei altijd: ‘gedraag je of je morgen dood gaat, maar leef of je het eeuwige leven hebt.’ Ik houd me ook nog bezig met veredelen, maar me inzetten voor het Aalsmeer Flower Festival is fantastisch. We bieden ook dit jaar weer een goed en veelzijdig programma voor zowel de consument als voor de vakman. Neem alleen al de rozenshow in de Historische Tuin waar de allernieuwste en beste rassen worden tentoongesteld en beoordeeld. Een unieke gelegenheid het beste van het beste te bekijken. En denk ook aan de Hana Ike Battle, een wedstrijd, waarvoor speciaal twee Japanse bloemsierkunstenaars zullen worden ingevlogen en waarbij in vijf minuten door hen in een sportieve sfeer een Battle competitie met Nederlandse vakgenoten op poten wordt gezet. Het publiek bepaalt de winnaar en die gaat door naar de volgende ronde.”
Top Nederlandse bloemenbinders
Ook het schouwspel rondom de watertoren waar onder meer drijvende tuinen worden gerealiseerd, ziet Bartels als een ode aan het vak. “De beste Nederlandse bloemenbinders laten daar zien wat er mogelijk is met bloemen en planten en dat alles bij onze bijzondere Watertoren, met de Poel op de achtergrond.”
Bezoekers kunnen dit jaar alle locaties bezoeken voor slechts 7,50 euro en dan onbeperkt gebruik maken van de festivalbusjes en rondvaartboot. De festivalkaart is twee dagen geldig dus wie zaterdag iets gemist heeft kan op zondag verder genieten van de onderdelen.
Bartels ziet het Flower Festival vooral als een versterking van het bloemenvak en wil daarbij ook de link te leggen tussen de sector en de consument.
“De enorme zakelijkheid die je tegenwoordig in het vak ziet en die uiteraard niet helemaal onmisbaar is gaat wel eens ten koste van de passie voor de bloemen en de planten. En juist op die schoonheid van onze producten leggen we tijdens het festival graag de nadruk. Natuurlijk, het is business, er moet geld worden verdiend, maar wij willen juist ook laten zien over welke prachtige producten we beschikken. Die combinatie, Aalsmeer, bloemen en water, die laten we die twee dagen zien.”
Sponsors onmisbaar
Om alles te bekostigen zijn er verschillende sponsors bereid gevonden. De Provincie Noord-Holland, gemeente Aalsmeer, Waterdrinker, Rabobank, dragen een flinke steen bij. Opvallend is dat bloemenveiling Flora Holland niet de buidel trekt. “Nee, die doen dit jaar niet mee. Vorig jaar nog wel, dit jaar dus niet. Jammer en best onbegrijpelijk, het is een bloemenfestival met een enorme uitstraling en daar zou je als veiling toch deel van willen uitmaken.”
Bartels hoopt dat het festival een breed publiek zal aantrekken: “Het is, zoals al gezegd, niet alleen bloemrijk, maar er zijn culinaire genoegens, de Hana Ike Battle, de rozenshow, het waterspektakel met bloemen bij de watertoren, bij Boerma Instituut is veel te doen, er zijn prachtige beelden, waarbij kinderen van de Werkschuit zich kunnen uitleven in het project Metamorfose, de KMTP werkt weer enthousiast mee, in The Beach organiseren de Lions Ophelia activiteiten en is er een groot bal ten bate van een goed doel, kortom, iedereen die meewerkt is enthousiast en de rode draad is om het vak en de consument met elkaar te verbinden. Aalsmeer is immers de bakermat van de Nederlandse sierteelt en nog steeds een van de belangrijkste centra voor de wereldbloemenhandel. De dynamiek en schoonheid van ons prachtige vak willen we graag delen met een breed publiek.
Meer informatie over het festival is te vinden op de website. Klik daarvoor op de advertentie hieronder.
Tekst: Leni Paul, foto's Arjen Vos
(advertorial)