
Vooral geslaagd noemt Hoffscholte de combinatie van Praamplein waar de Historische Tuin en molen De Leeuw de publiekstrekkers waren en de watertoren met de promenade en galerie Sous Terre. “Met name de vaartochtjes van de twee rondvaartboten tussen die locaties waren gewild. Die hebben twee dagen lang alleen maar vol gezeten.”

De in Aalsmeer bekende boten voeren af en aan met blij kijkende toeristen. Opvallend veel Aziaten werden er gesignaleerd. Of dat kwam door de Japanse inbreng bij de bloemschikwedstrijden, Hana Ike Battles genaamd, of dat er goede marketing in het verre oosten was gepleegd, ze voelden zich zichtbaar van harte welkom en fotografeerden er flink op los.

Het doel van het Flower Festival was tweeledig. Enerzijds was er de promotie van de sierteeltsector: laten zien wat je zoal met bloemen kunt doen. Anderzijds ging het om de promotie van Aalsmeer als bloemendorp aan het water. Er is op beide vlakken veel goodwill gekweekt. Zowel de organisatie van het festival als de correspondenten van AalsmeerVandaag hebben nauwelijks wanklanken gehoord. Een familie uit Boskoop, fietsend neergestreken bij het Boerma Instituut, genoot met volle teugen. “We hebben erover gelezen in een vakblad voor tuinders en het leek ons leuk om aan de fietstocht mee te doen. Het is wat ons betreft een echt festival met schitterend bloemwerk, muziek en genoeg eten en drinken,” aldus de bezoekers uit die andere tuindersplaats.

Entree is noodzaak
De entreeprijs van €7,50 voor alle onderdelen inclusief rondvaart en bustocht is voor de mensen van buitenaf geen enkel bezwaar. Maar voor de Aalsmeerder is dat toch een ander verhaal. Betalen om bloemen te mogen bekijken, dat is even wennen. “We hebben gemerkt dat sommige passanten teleurgesteld waren dat ze een kaart moesten kopen. Daarom hebben we de prijs voor het terrein rondom de watertoren nog in het weekend aangepast,” zegt Hoffscholte, “daar konden de mensen voor €2,50 terecht. Maar dan zonder polsbandje voor bus en boot.”
Het heffen van entree wordt door de organisatie als een noodzaak gezien om het festival levend te houden en straks op eigen benen te laten staan. “Bij de ambities die we met het festival hebben moeten we eigen inkomsten genereren. Natuurlijk hebben we wel een aantal sponsors maar die geven ook aan dat die steun niet oneindig is. Als we dat uit zo uitleggen heeft iedereen daar begrip voor.”
Vandaag en morgen kijken we op AalsmeerVandaag met verschillende deelnemers terug op het Flower Festival.
Tekst Arjen Vos
Foto’s (voorpagina) zangeres en complimentendame op de bloemenpromenade, (boven) blomentuin bij Boerma, uitzicht vanaf de watertoren, Aziaten op de Historische Tuin, publiek bij Belle Epogue. Foto's Jaap Maars en Arjen Vos
(advertentie)
50