Schiphol neemt stikstofprobleem serieus

Schiphol, azend op een uitbreiding van het aantal vliegbewegingen van 500.000 naar 540.000, wordt enigszins beperkt in de expansiedrift door de conclusies in het dinsdag uitgelekte rapport van de Commissie Remkes. Zo zegt het rapport dat Schiphol pas mag uitbreiden wanneer het de eigen stikstofproblematiek aan banden weet te leggen.

Het rapport heeft ook gevolgen voor de te openen luchthaven Lelystad, die opening zou mogelijk dit jaar niet meer plaatsvinden. Dat heeft weer consequenties voor de vakantievluchten, die voor een deel zouden worden ondergebracht op Lelystad. De Schiphol Group liet weten “Schiphol is zich bewust van haar verantwoordelijkheid en wil zich – samen met de sector en in de lijn met het advies van de commissie Remkes – inzetten om de noodzakelijke maatregelen te realiseren.”

Coöperatief
Deze reactie roept toch enige scepsis op. Waar Schiphol een meester bleek te zijn als het gaat om het interpreteren van onderzoeksresultaten en andere cijfers, toont het zich tamelijk coöperatief. Decibellen die normen overtreden, wakkerliggende omwonenden, CO2-uitstoot en nog niet gesproken over fijnstof. Het lijkt Schiphol allemaal weinig te deren. Maar nu Nederland in de ban is van een ‘stikstof-crisis’ neemt Schiphol de verantwoordelijkheid en wil zich in gaan zetten om noodzakelijke maatregelen te realiseren. Gedacht wordt onder meer aan elektrisch taxiën en het definitief weren van vervuilende vliegtuigen.

Tekst: Mariëlle Wegman, foto’s: archief AalsmeerVandaag

(advertentie)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel