Praat jij makkelijk over geld? Wacht niet tot er problemen ontstaan

Veel mensen vinden het lastig om over geld te praten. Ze schamen zich als ze moeite hebben om alle rekeningen te betalen of formulieren in te vullen. Maar je bent echt niet de enige die hiermee worstelt. Bij het Financieel Café kun je op een laagdrempelige manier terecht met al je vragen. Geen vraag is te gek, en hoe eerder je komt, hoe beter. Zo voorkom je dat problemen erger worden. Blijf er dus niet mee rondlopen! We geven je een paar voorbeelden van mensen die we hebben kunnen helpen:

‘Help, de post stapelt zich op’

Een man uit Aalsmeer kreeg problemen met het betalen van zijn rekeningen. Door zijn ziekte waren zijn zorgkosten flink gestegen. Uit angst voor nog meer hoge rekeningen, durfde hij zijn post niet meer te openen. Na een gesprek met een maatschappelijk werker van Participe Amstelland besloot hij toch actie te ondernemen. Met een stapel ongeopende post ging hij naar het Financieel Café in de bibliotheek. Samen met een vrijwilliger opende hij de post en werd alles netjes gesorteerd.

Tot zijn opluchting zaten er niet alleen rekeningen tussen, maar ook goed nieuws: hij kreeg zelfs geld terug! De vrijwilliger hielp hem bij het regelen van een betalingsregeling voor één van de rekeningen. De man liep met een grote glimlach de deur uit en zei: “Had ik dit maar eerder gedaan, het had me veel stress bespaard. Vanaf nu maak ik mijn post direct open en als ik vragen heb, ga ik meteen naar het Financieel Café.”

‘Mijn kind wordt achttien jaar, wat nu?’

Een alleenstaande moeder uit Aalsmeer maakte zich zorgen omdat haar kind binnenkort achttien zou worden. Ze wist dat de kinderbijslag en het kindgebonden budget zouden stoppen. Samen met een vrijwilliger zette ze in het Financieel Café alle inkomsten en uitgaven op een rijtje. Dit gaf haar meer overzicht en ze zag waarop ze kon besparen. De vrijwilliger wees haar op mogelijkheden voor kwijtschelding van lokale belastingen en vertelde dat ze misschien huishoudelijke hulp kon declareren bij haar zorgverzekering. Dat had ze niet geweten, en het scheelde haar twintig euro per maand. Daarnaast heeft haar zoon vanaf zijn achttiende recht op zorgtoeslag. Hij moet dit zelf aanvragen, maar ook daarmee kan het Financieel Café helpen.

Alleen achtergelaten door haar man

Een vrouw kwam naar het Financieel Café omdat haar man was vertrokken zonder iets te zeggen. Hij regelde altijd de financiën en zij wist niet hoe ze dingen moest aanpakken. De vrijwilligers van het Financieel Café gaven haar ‘eerste hulp’ bij de scheiding. Ze maakten een afspraak met een advocaat om de scheiding aan te vragen en vroegen de gemeente om een adresonderzoek te starten. Ook werd de scheiding doorgegeven aan de Belastingdienst.

Omdat er nog veel meer geregeld moest worden, werd ze doorverwezen naar Humanitas Thuisadministratie, een vrijwilligersorganisatie die mensen ondersteunt bij hun administratie wanneer ze het even niet meer overzien. Denk aan het openen van post, het aanvragen van toeslagen, of het opstellen van een plan om rekeningen af te betalen. Bijvoorbeeld: een alleenstaande moeder die niet weet hoe ze kwijtschelding kan aanvragen, of een oudere man die hulp nodig heeft bij digitale formulieren. Door deze persoonlijke begeleiding krijgen mensen weer grip op hun financiën en zelfvertrouwen terug. Doorverwijzen is ook helpen.

Het Financieel Café is een samenwerking van Humanitas Amstelland en Participe Amstelland en wordt gefinancierd door de Gemeente Aalsmeer. Zie voor meer informatie de website: aalsmeer.nl/meedoen.

(Partnerbijdrage Gemeente)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




 

banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
adv flower art 1
historische tuin
adv NOA tekst
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
adv flower art 1
historische tuin
adv NOA tekst