Nieuw platform brengt jeugd en ondernemers samen

De mannen van de Businessclub aangevuld met Jan Engelsman van Randstad (links)

Hoe verleid je de jeugd om bij jou te komen werken? Een zaal vol ondernemers kreeg afgelopen donderdag een lesje in moderne wervingstechnieken als het gaat om het vinden van nieuw personeel. Bij de vraag wie moeite heeft met het vinden van werknemers, vlogen een dozijn handen de lucht in. Voor de Businessclub van FC Aalsmeer daarom reden een platform te lanceren die vraag en aanbod samen brengt.

De bijeenkomsten van de Businessclub worden vier keer per jaar op wisselende locaties gehouden. Deze keer was firma Waterdrinker gastheer. Zo’n 80 belangstellenden hadden de gang naar de marktleider op het gebied van plantenverkoop gemaakt. Marketingmanager Selma van der Beek strooide indrukwekkende getallen over de aanwezigen uit. Zo’n 9000 verschillende planten worden door Waterdrinker aangeboden, allemaal verwerkt door 300 medewerkers. Ook zij gaf aan dat er voor het krijgen van nieuw personeel tegenwoordig veel meer nodig is dan alleen een leuk salaris. Nieuwe krachten worden daarom bij Waterdrinker verwelkomd met een plantje, een quiz en een infographic. De kans om een goede indruk te maken bij je werknemer, krijg je maar één keer lijkt hierbij de gedachte. Nog niet zo heel lang geleden was dit vooral andersom en moest vooral de werknemer zich bewijzen. Ook het gezellige bedrijfsrestaurant waar de bijeenkomst werd gehouden kan aan het lijstje lokkertjes worden toegevoegd.

Werkzoekende als klant zien
Raymond Gruijs gunde als HR- en marketingprofessional de aanwezigen een blik in de wereld van werkzoekenden. “De potentiële medewerker van vandaag stelt de vraag: waaraan en bij welke werkgever ga ik mijn tijd besteden?” Met dat in gedachte doen ondernemers er volgens hem verstandig aan de werkzoekende als klant te zien, “je moet verbondenheid voelen met de identiteit van een bedrijf. Zowel om er te willen kopen als te willen werken.”

Werken in Aalsmeer
Om het zowel ondernemers als werkzoekenden, en dan met name de jeugd, wat makkelijker te maken, werd deze avond de website ‘werkeninaalsmeer’ gelanceerd. Bedoeling van dit nieuwe platform is dat hier gebouwd gaat worden aan een ‘community’ van leden van de businessclub en schoolverlaters die op zoek zijn naar werk. “Hoe meer verbindingen er zo ontstaan, hoe beter het is voor beide partijen. Delen gaat verbinden,” aldus de makers van het platform. Wat dat betreft is de doelgroep dichtbij voor de club. Ze richten de pijlen onder meer op de jeugdige voetballers van FC Aalsmeer. Maar ook zijn er contacten gelegd met het Alwin Kollege in Uithoorn.

Tijden zijn veranderd
Voordat de aanwezigen een rondwandeling langs de 9000 planten van Waterdrinker maakten, was het podium voor Jan Engelsman. De Senior Sales Intercedent van Randstad beaamde wat voorgaande sprekers hadden gezegd. Hij voegde eraan toe dat zo’n 40 procent van werkend Nederland ontevreden is over zijn of haar baan. “Door creatief te werven kun je jezelf onderscheiden en mensen verleiden om bij je te komen werken. De tijden zijn wat dat betreft inderdaad veranderd.”

Tekst en foto Arjen Vos

(advertentie)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel