Kritisch publiek testte Floriworld

De afvaardiging van AalsmeerVandaag in de zaal vol bewegende beelden

Nadat alle inwoners van Aalsmeer begin juli de kans hadden gekregen Floriworld te bezoeken, rolde daar de uitnodiging binnen aan het redactie-adres om met de voltallige AalsmeerVandaagclub de nieuwe trekpleister te beleven. Zo toog een klein peloton verslaggevers, fotografen en columnisten vol verwachting richting het kleurige attractiepark op de hoek van het Flora Hollandterrein om zich onder te laten dompelen in de wereld van bloemen en planten.

Kritischer publiek dan journalisten en columnisten is nauwelijks denkbaar dus de uitnodiging aan deze beroepsgroep was voor Floriworld niet geheel zonder risico. Eén slechte recensie en de kleurige toren staat op omvallen… Het management van Floriworld blaakt echter van zelfvertrouwen en is overtuigd goud in handen te hebben. Corona of niet, er wordt nog altijd ingezet op de verwachte 350.000 bezoekers per jaar. “Dat zijn er toch zo’n duizend per dag,” rekende een van de columnisten snel uit, waarna plotseling de naam ‘Showbizzcity’ uit de lucht kwam vallen. Wat volgde was een geanimeerd Ouwejongenskrentenbroodverhaal tussen degenen die de feestelijke opening van deze vorige grootse Aalsmeerse toeristentrekker nog hadden meegemaakt.

Silvia van den Aardweg heet de bezoekers welkom

Kritisch ala, maar voor somberheid over welk mogelijk toekomstscenario voor Floriworld was nu geen plaats en geen tijd. “Er mag nog wel wat aan de bewegwijzering worden gedaan,” opperde zowel een autorijdende als fietsende deelnemer aan de excursie, “ik bleef maar heen en weer rijden op de Legmeerdijk en ontdekte later pas dat ik via de ingang van FloraHolland hier kon komen.” En een ander: “Ik ga toch nog even mijn auto aan de goede kant parkeren, ik sta nu bij de bussenstandplaats geparkeerd.” Volgens marketingmanager Silvia van den Aardweg was zelfs Karin Bloemen hier de weg kwijt. “Er wordt binnenkort werk van gemaakt van bebording maar we zijn daarvoor afhankelijk van Rijkswaterstaat. Bovendien komt er nog een rechtstreekse afslag vanaf de N201 en een voetgangersbrug over de Legmeerdijk.”

Iedereen druk met de invuloefening

Toen iedereen zover was, kon de beleving aanvangen. Gestrikt met een polsband en gewapend met een touchscreenpen werd iedereen los gelaten in het doolhof vol animatie. Niet iedereen had het aangedurfd zijn persoonsgegevens in te voeren. De straf daarvoor was dat je dan geen favoriete virtuele bloem kreeg aangereikt en ook de persoonlijke gelukwensen misliep in een van de volks ingerichte grachtenpandjes. We verplaatsten ons als groep van zaal naar zaal, de ene beleving nog verrassender dan de ander. Beelden en geluiden gecombineerd met echte bloemen en planten prikkelden de zintuigen. Met de toegankelijkheid voor rolstoelen zit het wel snor, zo concludeerde columnist Rinus.

Dankzij de pakweg 1500 plaatsgenoten die de proefdraaiweek voor nop meemaakten en hun feedback mochten geven, zijn er enkele aanpassingen gedaan die de doorstroom bevorderden. De computerschermen waarmee je bloemige selfies kunt maken zijn van positie veranderd en er zit een maximum aan het aantal af te steken vuurpijlen, zo liet marketingmanager Silvia weten. Grote kans dat er meer aanpassingen volgen want sommige planten vertonen bruin blad. “We willen wel een visitekaartje zijn dus daar gaan we snel wat aan doen,” aldus de gastvrouw.

Joop Kok kon thuiskomen met een fleurige ruiker

Zelfs de meest kritische columnist erkende dat dit experience center toch best heel aardig bedacht en uitgevoerd was. Er werd flink op los gefotografeerd. Met eigen toestel of met camera’s vanuit de attractie waarbij je de gemaakte foto’s naderhand thuis kon downloaden. Tot besluit kreeg de groep een veilsessie voorgeschoteld waarbij het gerinkel van de Floricoins sommigen als muziek in de oren klonk. De enigszins galmende afmijnzaal is een modernere versie dan de welbekende klok op de Historische Tuin. Onwillekeurig werd er natuurlijk vergeleken. Maar als je Floriworld verlaat met een vers en fleurig in de schoot geworpen boeket, dan verkeer je toch in het besef dat Aalsmeer er een interessante en plezierige toeristentrekker bij heeft.

Tekst Arjen Vos, foto’s AV en Floriworld

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin