Horeca past zich aan en blijft optimistisch

Door: Klaas Leegwater. Een stoofpot van een sterrenchef, biefstukken to go of een simpele boerenkool met worst. Zomaar een greep uit het grote aanbod aan afhaalmaaltijden waaruit de consument momenteel kan kiezen. De horeca staat door de tweede sluiting in een half jaar vanwege de coronapandemie weer in de overlevingsstand. Toen ze na de eerste sluiting weer open mochten in juni, namen veel restauranthouders afscheid van de in alle haast opgetuigde bezorg- of afhaaldienst. Tot twee weken geleden want nu worden de sociale media weer overspoeld met ‘lekkers voor thuis’. De afhaal- en bezorgmarkt is voor veel restauranthouders niet meer dan een pleister op de wonde. De concurrentie is groot dus de marges zijn klein. Uit recent onderzoek van de ING bleek dat het aantal pintransacties in de sector inmiddels 65 procent lager ligt dan normaal. Een rondje langs een aantal horecazaken in Aalsmeer. Hoe weten zij te overleven? 

De Zwarte Ruiter: ‘Twee maanden dicht beste optie’
Voor Eetcafé de Zwarte Ruiter zijn de druiven wel heel erg zuur. Begin dit jaar een maand geopend aan de Dorpsstraat moesten de deuren in maart noodgedwongen tot de zomer op slot, en twee weken geleden moest eigenaar Jorn Varenhorst op bevel van het kabinet de luiken van zijn restaurant opnieuw laten zakken.

“Dat kwam hard aan,” zegt Varenhorst, “wij kunnen als beginnend bedrijf geen beroep doen op allerlei overheidssteun. Dat maakt het zwaar. Na de aangekondigde nieuwe horecasluiting heb ik meteen besloten ons bedrijf tot 31 december te sluiten. We hebben ons eetcafé het afgelopen jaar al zo vaak moeten aanpassen met de nodige investeringen, voorlopig twee maanden dicht is voor ons de beste optie.”

Varenhorst concentreert zich de komende periode op afhaal- en bezorgmaaltijden. “Dat loopt goed, vooral in het weekend. Al zijn de marges klein. We hebben veel geleerd van de periode in maart, toen moesten we onze afhaalservice adhoc opstarten. Dat werd een chaos. Zoiets in de keuken goed organiseren bleek een te zware opgave. We zijn nu er veel beter voor ingericht. En vorige week zijn we ook begonnen met een bezorgdienst, onze auto’s zijn speciaal uitgerust met thermoboxen om de maaltijden warm te houden.”    

Centennial: ’80 Procent derving’
Ook Grandcafé restaurant Centennial gelegen in Hotel Chariot te Aalsmeer aan de Oosteinderweg beleeft geen makkelijke tijden. “Ik ben blij dat ik geen huurpand heb, anders had ik er binnenkort uit gemoeten. We hebben een omzetderving van bijna 80 procent”, zegt eigenaar Jan Koster die een deel van zijn verlies gecompenseerd ziet door overheidssteun (TVL en TOGS).

“De hele horeca en toerisme ligt op zijn gat, juist de twee bedrijfstakken waar wij het van moeten hebben. Ik hoop dat er zo snel mogelijk een vaccin is, anders blijft het echt nog een lange tijd zo doormodderen. Een periode mag je open en dan weer een paar maanden dicht,” aldus Koster die evenals in maart een afhaal/ophaaldienst voor maaltijden heeft opgezet, “maar dat loopt nog niet zo goed als een half jaar geleden.”

Beatle Raadschelders aan de tap

Café Op de Hoek: ‘We gaan het wel redden’
Beatle Raadschelders van Café Op de Hoek in Kudelstaart blijft ondanks alles nuchter en positief. “Onze ouders hebben de Spaanse griep overleefd dus wij moeten hier ook doorheen kunnen komen.” Café Op de Hoek bestaat vier jaar en heeft waarschijnlijk nog niet zo veel vet op de botten. Kan Raadschelders met zijn bedrijf overleven? “Ik maak mij daar niet zo’n zorgen over, wij gaan het wel redden. Het is alleen  jammer dat we niet weten hoelang het nog gaat duren, moeilijk voor je bedrijfsvoering.”

Evenals veel andere horeca in Aalsmeer heeft Raadschelders een afhaaldienst opgezet. “Ik ben tevreden hoe dat loopt, de lokale bevolking steunt ons hiermee prima.” Alleen op vrijdag, zaterdag en zondag kunnen er maaltijden worden afgehaald, bezorgen doet Café Op de Hoek niet. “De investering en de logistieke organisatie vind ik niet waard voor misschien maar twee maanden. Ik ben geen café begonnen om een bezorgservice te starten.”

Raadschelders probeert de binding met zijn klanten op peil te houden door regelmatig op het Facebookaccount van Café Op de Hoek een video te posten over wat er in en om zijn café zoal gebeurt. “Daar ben ik bijna een jaar geleden voor de gein mee begonnen, in deze coronatijd komt dat goed van pas. De mensen vinden het leuk om te kijken wat ik doe. En we verzorgen soms ook live-events via ZOOM, zoals deze zaterdag met de Bokbier Bingobox.”

Later meer over de horeca.

Foto’s archief AV

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel