Bloemen, gebak en bonbons voor kappers

Brenda, Sendy en Pascalle voor de salon (Linda en Maija waren afwezig)

Door: Arjen Vos. (bevat video)De dankbaarheid richting de kapsalons die gisteren weer open gingen was niet duidelijker uit te drukken dan om de haverklap gebeurde bij Sendy Stingray aan het Molenpad. Klanten stapten met doosjes bonbons, gebak en bloemen onder de arm naar binnen en de fooienpot op de balie werd  na elke knipbeurt zwaarder.

Er heerst een uitgelaten stemming in de salon onder de molen. De achter gezichtsmaskers verborgen kapsters Sendy, Pascalle en Brenda hebben dan ook lang uitgekeken naar deze dag. Tien weken bleef de salon op slot dus toen het bericht kwam dat de lockdown voor de kappersbranche werd opgeheven, werd er gelijk gehandeld. De doorgeschakelde telefoon bleef maar rinkelen en de ene na de andere afspraak kon worden ingepland. “We zitten de komende weken alweer helemaal vol,” aldus eigenaresse Sendy die al die tijd niet in de salon is geweest, “ik durfde het niet aan om naar een lege zaak te gaan. Het was me allemaal te emotioneel. De salon voelt als een kindje van me. Een collega heeft het hier tussentijds helemaal aan kant gemaakt en toen ik vorige week weer door de deur kwam voelde het echt als thuiskomen. Dat was de avond dat alle kappers het licht weer aan deden. Echt een bijzonder moment. Het liefst had ik die meiden in de armen willen vallen maar ja, die anderhalve meter hè…? ”

Verveeld heeft Sendy zich de achterliggende periode niet. In plaats van klanten, knipte ze planten. “We hebben een kwekerij. Strelitzia’s. Dus werk was er genoeg. En we hebben de kinderkamers wat verbouwd.”

Stuk korter
Een dame wiens haar onder de vaardige handen van Brenda een wasbeurt ondergaat, geeft aan er heel snel bij te zijn geweest toen er weer afspraken gemaakt konden worden. “Ik vond het wel moeilijk dat ik zo lang niet naar de kapper kon. Mijn dochter heeft me in tussentijd een keer geknipt. Toen was het wel een stuk korter dan ik gewend ben maar toch was ik blij dat er iets van af was.”

Dringend
De mannelijke klant die door Sendy zelf geknipt wordt laat vanonder zijn mondmasker weten zeer naar deze knipbeurt te hebben uitgekeken. “Ik ga ongeveer een keer per zes weken naar de kapper en als die dan tien weken dicht moet zijn, wordt mijn haar wel erg lang. Hopelijk blijft het bij deze lockdown,” aldus de klant terwijl zijn haren in plukjes op de grond vallen. Sendy kan beamen dat meneer dringend aan dit bezoek toe was: “Dat was wel duidelijk, ja…”

Of de opgelopen schade vanwege de gedwongen sluiting snel ingelopen is, valt af te wachten. De vier medewerksters moesten wel worden doorbetaald terwijl er geen inkomsten tegenover stonden. Betalen de klanten meer dan het vaste bedrag als tegemoetkoming? “Dat kunnen we niet aan ze vragen maar dat doen veel mensen uit zichzelf al wel. Sommigen betalen zelfs dubbel tarief.”

Foto’s en film Arjen Vos

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel