Het kwam in eerste instantie over als een 1 april-grap, maar het is Schiphol ernst. De Aalsmeerbaan verandert tijdelijk van bestemming, namelijk die van parkeerplaats. Niet om reizigers dichterbij ‘hun’ vliegtuig te laten parkeren. Ook niet om wildparkeren in ons eigen dorp tegen te gaan. Op Schiphol staan in deze onzekere tijd veel vliegtuigen aan de grond, en die moeten ergens naar toe. De Juliette-buffer, aan de andere kant van de A4, en de pieren staan al vol. Ook bij de hangars is het dringen geblazen. Schiphol heeft besloten meer parkeercapaciteit voor vliegtuigen te realiseren op de Aalsmeerbaan.
De coronacrisis trekt ook een enorme wissel op de luchtvaartsector. Minder passagiers leidt tot minder vliegbewegingen. Het volume is nog maar ongeveer tien procent van wat het was. Luchtvaartdeskundigen voorspellen dat vrijwel alle airlines ter wereld failliet gaan als er geen staatssteun wordt gegeven. In het Aalsmeerse luchtruim is beduidend minder herrie dan voordat de huidige situatie ontstond. Met het fraaie weer van de afgelopen dagen een verademing voor omwonenden, voor luchtvaartmaatschappijen en Schiphol een gevoelige financiële tik.
Zaterdag werd de Aalsmeerbaan al gesloten en vanaf zondag worden 25 toestellen op de baan geparkeerd. Wanneer meer capaciteit noodzakelijk word geacht, kan er op vliegveld Eindhoven nog geparkeerd worden op het militaire gedeelte van de luchthaven. Zolang de coronacrisis voortduurt, zullen beide luchthavens geen parkeergelden heffen.
Tekst: Mariëlle Wegman, foto’s Jaap Maars