100.000 Meldingen tegen vliegtuigoverlast

‘Heatmap’ waaruit duidelijk wordt waar de meldingen vandaan komen

Door: redactie. In krap een jaar tijd heeft de website vliegherrie.nl een dubieuze mijlpaal bereikt. In de 42e week na de lancering van het klachtenmeldpunt is de 100.000e melding binnengekomen van vliegtuigoverlast.

In juli vorig jaar ging de website live waarna mensen in de omgeving van vliegvelden in hun eigen woorden konden aangeven wat de overlast door het vliegverkeer met hen doet. De site is inmiddels officieel erkend als alternatief voor het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS). De Inspectie Leefomgeving & Transport neemt de meldingen op in de jaarlijkse rapportage ‘De staat van Schiphol’.

Site Schiphol onbetrouwbaar
Veel mensen kiezen voor vliegherrie.nl omdat ze de site van BAS – een joint-venture van Schiphol en de Luchtverkeersleiding – niet vertrouwen. Die site kwam meermaals in het nieuws toen bleek dat de beveiliging niet op orde was waardoor privégegevens van melders op straat kwamen te liggen. Ook bleken er duizenden meldingen verdwenen te zijn. Vliegherrie.nl wordt regelmatig geraadpleegd door wetenschappers die het fenomeen vliegoverlast willen bestuderen. Ook journalisten en politici weten de site te vinden voor meer informatie over specifieke meldingen of over het algemene beeld.

Het concept van de site heeft inmiddels ook de aandacht getrokken van bewonersorganisaties in andere delen van de wereld. Onder meer wordt de ontwikkeling ondersteund van vergelijkbare initiatieven in Duitsland, Frankrijk en Australië.

Klik hier voor een overzicht van recente meldingen.

Lees vorig bericht

Aalsmeer op doelsaldo aan de leiding na winst op Bevo

Lees volgend bericht

Pierre’s Pennenstreken: ‘Personeelstekort’


Plaats reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *