‘Aalsmeer prachtig visitekaartje’

De verwachtingen waren hooggespannen. Op twee locaties speelde het Flower Festival zich dit jaar af. De opening vond plaats in The Beach en wist veel genodigden uit met name de bestuurders- en tuinbouwwereld te trekken. Volgens gedeputeerde Jaap Bond, die het evenement vrijdagmiddag opende, is het Festival een fleurige trekpleister voor de groensector.

Aan Mariska Foppen, directeur van Waterdrinker, de eer vrijdagmiddag het openingswoord te spreken. Met name noemde ze de inzet van de  bestuursleden van de Stichting Aalsmeer Flower Festival en van projectleider Constantijn Hoffscholte. Dit jaar was gekozen voor twee locaties. The Beach was in enkele dagen omgetoverd van sporthal tot een ruimte voor bloemrijke presentaties en workshops met mogelijkheden voor volwassenen en kinderen om zelf actief bezig te zijn.

Sprekers bij de opening waren onder meer Arne Bac van Rabobank Aalsmeer. Hij liep vooruit op de verwachte ontwikkelingen in de bloemen- en plantensector en voorzag daarin een groei van 2 procent. Hij verwees naar de verwachte welvaart in met name Azië en riep de sector op die 'kansen te pakken', zoals hij het wervend noemde. 

Op de bres
Dennis van der Lubbe is sinds 1 maart aangetreden bij Bloemenbureau Holland. BBH is als organisatie al tientallen jaren actief op het gebied van de promotie van bloemen en planten. Van der Lubbe legde nog eens, zoals vele jaren ook zijn voorgangers, uit dat BBH met zijn 22 medewerkers op de bres blijft staan in het promoten van bloemen en planten waarbij Nederland, Frankrijk, Duitsland en Engeland de belangrijkste gebieden op dit promotiegebied vormen. 

In de aandachtig luisterende zaal vol genodigden met onder hen veel oud-bestuurders op bloemen- en plantengebied , was ook aanwezig Piet Wapperom, ooit bedenker van de meest briljante promotieslogan van vele jaren geleden: 'Bloemen houden van mensen…'

Sexy groensector
Bert Kranendonk gaf een uitgebreide uiteenzetting over het project Floriworld. Hij schetste onder meer een zonnig beeld met de virtuele mogelijkheden en de eigentijdse impressies van De Sector die de vele duizenden, naar hij verwachte vele duizenden bezoekers vanaf 2020, als de opening is gepland, in Floriworld kunnen beleven en ondergaan. 

“Een soort Heineken Experience en dan op het gebied van bloemen,” aldus Kranendonk. Gedeputeerde Noord-Holland Jaap Bond noemde Aalsmeer een prachtig visitekaartje.

”22 Procent van het bruto nationaal product is afkomstig van Schiphol en Aalsmeer,” aldus Bond die met name de groensector 'sexy' noemde en Keukenhof, Floriworld en het Flower Festival zag als fleurige trekpleisters.

En daarna werd er nog lang nagepraat. Over het gebodene op de twee locaties ,The Beach en Historische Tuin, later meer op deze site.

Tekst Leni Paul

Foto's: Jaap Bond aan het woord, daaronder organisatoren Constantijn Hoffscholte en Mariska Foppen voor een bloemenpaneel. Foto's Jaap Maars

(advertentie)

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin