Schipholwethouder Robbert-Jan van Duijn wil voor het eind van het jaar een actieagenda opgesteld hebben waarin er voor Aalsmeer maatwerk en micro oplossingen worden voorgesteld om het leven in bepaalde gebieden van Aalsmeer draaglijker te krijgen. Hij heeft daartoe de afgelopen maanden tal van rondetafelgesprekken gevoerd met bewoners en ondernemers om vooral praktische munitie voor deze agenda te verzamelen. Aan de hand van deze agenda die binnenkort ook in de gemeenteraad wordt besproken, hoopt de wethouder concrete resultaten te bereiken voor Aalsmeer.
“Er is ontzettend veel gebeurd in het Schipholdossier. We hebben nu nog te maken met oude afspraken, met de rijksoverheid, met het grote bedrijf dat Schiphol is, met veel belangen en een gemeente met invloed die niet heel groot is,” aldus Van Duijn.
Het gaat er volgens hem om dat de ontwikkeling van de luchthaven in balans is met de omgeving. “Dat is de opdracht,” zo zegt hij, “als wij met harde eisen als maximaal 500.000 vluchten of 'verplaats Schiphol maar naar zee' naar de onderhandelingen gaan, worden die eisen van tafel geveegd. Daar kan ik als wethouder mijn poot wel stijf houden, maar dan winnen we niets. Al kunnen we de strijd niet winnen, dan ga ik me niet neerleggen bij verlies. Wij willen concreet iets bereiken.”
Aandacht voor gezondheid
Dat wil deze wethouder doen via een zogeheten actieagenda waarin punten staan die ook door bewoners zijn ingebracht. Deze agenda vraagt in eerste instantie aandacht voor de gezondheidsaspecten en wat de luchthaven daarvoor gaat doen. Er loopt natuurlijk al een onderzoek naar ultrafijnstof, maar dat duurt nog wel een jaar of vier. Dan zijn de beslissingen wel genomen. Daarom denkt de wethouder dat er in de tussentijd preventieve acties kunnen worden uitgevoerd als het planten van bepaalde gewassen tegen dat fijnstof om zo voor een betere luchtkwaliteit te zorgen. Van Duijn zegt het zo: “ik zeg dat wij gezamenlijk onze verantwoordelijkheid moeten nemen en kijken wat we in elk geval proactief kunnen doen met elkaar om het fijnstof op te vangen.”
Verloedering tegengaan
Een tweede punt binnen deze agenda worden de maatschappelijke kosten en de leefbaarheid in en van Aalsmeer. De wethouder wil deze kosten nadrukkelijk delen. “Nergens in Nederland is een sloopzone volgens mij. We kunnen Aalsmeer niet laten verpauperen. We moeten de verloedering tegengaan. Wij beschikken, ook al zijn die gronden niet van ons, over locaties in of grenzend aan woonwijken waar de bedrijvigheid is gestaakt. Locaties waar we vanwege de ruimtelijke beperkingen niets mogen doen. Het voormalige Proefstation is zo’n treurig voorbeeld. Misschien kunnen we een grondbank opzetten of misschien iets doen met natuursubsidies. Het gaat om maatschappelijke kosten die we wat mij betreft moeten delen.”
Praktische verbeteringen
Een derde en minstens zo belangrijk punt in deze agenda is volgens Van Duijn aandacht voor de positie van de meest belaste inwoners van Aalsmeer. Een pakket van oplossingen zou daar wat hem betreft verlichting kunnen brengen. Bijvoorbeeld door het inlassen van rustmomenten tussen het vlieggeweld. Het kan ook door de voorspelbaarheid te versterken door een soort buienradar voor het vliegverkeer te maken zodat bijvoorbeeld een barbecue goed is in te plannen. Volgens de wethouder is het inmiddels zelfs zover dat bewoners zich zijn gaan schamen voor de herrie. Daarom willen bewoners ook dat vliegtuigen in rechte lijnen gaan vliegen en dat er nog eens gekeken wordt naar de isolatiepakketten die soms al meer dan 20 jaar oud zijn.
Een verbod op de grote en zware herriebakken over de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan is ook een punt dat veel gehoord is tijdens de rondetafelgesprekken. De Kaag- en de Polderbaan zouden hier preferent moeten zijn. Het terugdringen van nachtvluchten, vooral die vluchten aan de randen van de nacht waar de mensen het meeste last van hebben, zou ook een enorme verbetering zijn.
De mens achter de herrie
Volgens de wethouder zijn dit allemaal punten waarvan bewoners denken dat het draaglijk kan worden. “Mijn missie en de rode draad in dit dossier is dat ik de mensen achter de akkoorden wil laten zien aan die onderhandelingstafels. Ik wil gewoon de publieke opinie meekrijgen zonder dat het als een klaagverhaal wordt weggezet. Kijk, discussies over cijfers, berekeningen en veiligheid kunnen we niet winnen. Ik wil juist laten zien wat er gebeurt met de mensen onder die banen. Daarom zou er ook een App moeten komen om op een gebruiksvriendelijke manier te kunnen klagen, zeker voor die gebieden in Aalsmeer waar continue hinder wordt ondervonden. Hinder moet goed gemonitord worden daar zou het Bewonersaanspreekpunt veel actiever in kunnen zijn.”
Vraagtekens bij groei in balans
Aalsmeer is een speciaal geval als het gaat om Schiphol. Dat is ook de reden dat Aalsmeer wel deelneemt aan allerlei overleggen op allerlei niveau met allerlei partners, maar toch een eigen geheel op Aalsmeer gericht agenda en strategie aan het samenstellen is. De wethouder wil voorkomen dat deze groepen bewoners van Aalsmeer straks de verdere groei van Schiphol moeten gaan dragen en dat de vereiste milieuwinst ergens anders terecht komt. In een brief aan de Tweede Kamer heeft hij daarom aangegeven dat hij ernstige vraagtekens heeft bij de beleidsdoelstelling van groei in balans met de omgeving. In deze brief vraagt de wethouder nadrukkelijk om aandacht voor de situatie van bewoners in de binnenste gebieden.
Tekst Jan Daalman, foto's archief AV
(advertentie)
6 reacties
Verpauperen tegen gaan? Koop de gronden op.. Met welke gelden? Wel onderhandel met Schiphol niet over 100 vluchten meer of minder… Aalsmeer moet slopen vanwege het lawaai.. de veroorzaker betaald… laat Schiphol voor de gelden zorgen, en Aalsmeer maakt van die terreinen natuur… Hebben we allemaal veel meer aan….
Uniek dat wij als raad gezamenlijk met wethouder een agenda opstellen, Schiphol staat bovenaan de lokale politieke agenda van alle Aalsmeerse partijen die hierover ook contact onderhouden met de Tweede Kamer.
Wethouder van Duijn is de eerste Wethouder die bij ons langs is geweest om te praten over het leven onder de Aalsmeerbaan van Schiphol (Schiphel) De eerste van de Aalsmeerse politiek in 67 jaar dat wij daar wonen. Schiphol en de Haagse politiek hebben zo veel macht dat ook ik denk dat onze Wethouder niet veel zal bereiken. Maar het is wel een Wethouder die luistert naar de inwoners. Hij doet in ieder geval zijn best Mag ook wel eens gezegd worden H de vries
Interessante kleurenwisseling die je ook wel bij kameleons ziet. Men leze het stukje nog eens dat op 1 september in AV is gepubliceerd door dezelfde journalist met als hoofdpersoon dezelfde wethouder.
https://aalsmeervandaag.nl/nieuws/Politiek/aalsmeer-zoekt-geen-aansluiting-bij-groene-hartgemeentes-in-schipholkwestie
lees dit maar eens:
Hondsbrutale leugenaars bij Schiphol hebben schijt aan alles en iedereen
Ons land kent geen krachtiger lobby dan de luchtvaartlobby
Door: Bert Wagendorp
http://bit.ly/2ye7816
mooi verhaal en mooie voornemens
Nog geen jaar geleden pleitte en lobbyde zelfde wethouder voor meer woningen ipv meer groen
Vlak voor de verkiezingen een ommezwaai en pleiten voor meer groen voor leefbaarheid
Ben benieuwd welke belofte de CDA gaat waarmaken na de verkiezingen