Raad moet kiezen uit vier varianten rondom nieuwbouw postkantoor

Het ambitieniveau van de gemeenteraad gaat bepalen hoe er in de nabije toekomst gewoond, gewinkeld, gereden, geparkeerd en gerecreëerd wordt in het centrum van Aalsmeer. Het college van B&W heeft daartoe een viertal scenario’s ontwikkeld. Directie aanleiding hiervoor zijn de plannen van projectontwikkelaar De Nijs om op de plaats van het oude postkantoor vier woonlagen te bouwen. Volgens het college is dit de kans om ook aan de buitenruimte en de verkeerstromen iets te doen. In de Nota van Uitgangspunten Postkantoor wordt dan ook nadrukkelijk geschermd met het verkeerscirculatieplan dat nog voor de zomer moet verschijnen.
 
Het goedkoopste scenario houdt in dat er alleen gebouwd wordt op het terrein van het postkantoor en dat de gemeente verder niets doet behalve dan gebruik maken van haar bevoegdheid om de  bouwhoogte op te rekken naar dertien meter. Wordt er een ondergrondse parkeergarage bijgebouwd dan mag er zelfs tot vijftien meter hoog gebouwd worden. Voor de rest verandert er niets aan de wegenstructuur, de verkeersintensiteit en de parkeerdruk.
 
Slordige 2,2 miljoen
Met het tweede scenario is een slordige 2,2 miljoen euro gemoeid. Het herinrichten van de openbare ruimte speelt hier een belangrijke rol omdat het college hier voorstelt om van het Raadhuisplein een verblijfsgebied te maken en van het Drie Kolommenplein, net als van het groengebiedje met de hoge populieren, een parkeerplaats te maken. Uitgangspunt hierbij is dat het aantal parkeerplaatsen niet mag verminderen. Dit omdat er toch al plaatsen te kort zijn, zo is gebleken uit onderzoek. Op dit moment zijn er 179 parkeerplaatsen, maar er komen straks, onofficieel natuurlijk, nog 88 van de Lidl bij. De verkeerstructuur blijft verder gehandhaafd en er komen dus geen wegen voor het gemeentehuis langs.
 
Stenen trap bij het water
Het derde scenario dat B&W heeft laten ontwikkelen gaat over een geschat bedrag van 1,9 miljoen euro. In dit scenario voorziet B&W dat zowel het terrein van het postkantoor als het hierachter gelegen groengebiedje worden bebouwd. De rij ijle hoge populieren verdwijnt in deze variant. Het parkeren voor gebruikers van de nieuwbouw dient dan ondergronds te geschieden. In dit scenario wordt nadrukkelijk gesproken over de bouw van een stenen trap en herinrichting van het Raadhuisplein waardoor zeker 23 parkeerplaatsen moeten verhuizen naar het Drie Kolommenplein. En er komt in deze variant een verbinding voor auto's tussen Drie Kolommen- en Raadhuisplein.
 
Allerlei bezwaren
Het vierde scenario heeft een hoog luchtfietserijgehalte omdat B&W in dat voorstel zelf al stelt dat dit het meest onwaarschijnlijke scenario is. Er bestaan bezwaren op juridisch gebied, er ontstaat een negatieve grondexploitatie en de gemeente wordt afhankelijk van de plannen van een projectontwikkelaar. In totaal wordt hier 2,6 miljoen uitgegeven voor het herinrichten van het Raadhuisplein en het aanbrengen van een stenen trap naar het water, het herinrichten van het plein voor het gezondheidscentrum tot parkeerterrein en de noodzakelijke aanleg van een nieuwe verbindingsweg tussen de Stationsweg en het Raadhuisplein.
 
Participatie bewoners
Als de gemeenteraad eenmaal haar ambities heeft vastgesteld, is dat het startpunt voor de participatie met bewoners en belanghebbenden voor het bebouwen van het terrein van het postkantoor en de ontwikkelingen rondom het Raadhuisplein/Drie Kolommenplein, zo wordt beloofd.
 
De belangrijkste doelstelling voor het college is om met dit document de uitgangspunten voor de optimalisatie van de verkeersstructuur, de parkeervoorzieningen en de stedenbouwkundige structuur in het hart van Aalsmeer vorm te geven. Belangrijkste ontsluitingswegen blijven de Burgemeester Kasteleinweg en de Van Cleeffkade. Ook in 2020 wanneer er 28.000 voertuigen via de Aalsmeerderbrug de Burgemeester Kasteleinweg opgaan.
 
Beter verdelen
Vrijwel vast staat dat de verkeersintensiteit en de parkeerdruk zoals die nu zijn niet zullen afnemen. Met het verkeerscirculatieplan wil het college daarom onderzoeken hoe het verkeer op het kruisingsvlak Stationsweg/Uiterweg soepeler kan verlopen, maatregelen uitwerken om de verkeersintensiteit in Aalsmeer dorp te beperken en maatregelen treffen om de verkeersstromen beter te verdelen over de diverse wegvakken in het dorp.

De nota van uitgangspunten Postkantoor wordt als eerste punt behandeld in de commissie Ruimte en Economie van 24 januari aanvang 20.00 uur. De behandeling in de raad is dan gepland op 9 februari. Het college vraagt aan de raad om in te stemmen met het verder uitwerken van scenario 3. Dit plan wordt dan verder uitgewerkt in nauw overleg met alle betrokkenen.

 
Foto's archief AV

Eén reactie

  1. Ik kan niet wachten op het verbeterde “verwachtingsmanagement”…. …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




 

banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
adv flower art 1
historische tuin
adv NOA tekst
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
adv flower art 1
historische tuin
adv NOA tekst