Niet de groene boswachters van wethouder Jop Kluis, maar de blauwe handhavers van wethouder Gertjan van der Hoeven hebben een paar weken terug een wrak vanaf de poel naar de Ringvaart bij Schiphol gesleept. Eerder meldden we al dat er twijfels waren over de rechtmatigheid van deze actie. Genoeg reden om nog eens wat navraag te doen. Een conclusie die nu toch wel getrokken kan worden is dat het er alle schijn van heeft dat de gemeente het wrak gewoon over de schutting heeft gegooid. In het water van de buurman: de provincie Noord-Holland.
Het krakkemikkige bootje werd er op zondag 13 augustus naar toe gesleept en is er op woensdag 16 augustus door de firma Otto in opdracht van de provincie van de bodem gehaald. Dit nadat het door regen en de golven van de grote schepen die in de Ringvaart varen vol was gelopen. Dit kon gebeuren, zo meldt een ooggetuige, doordat het wrak al halfvol met water stond toen het nog op de poel lag en naar het kanaal werd gesleept.
Waarschijnlijk dat door deze actie water via de uitlaat en de opening achterin het schip naar binnen kon stromen met alle gevolgen van dien. In het wrak bevond zich namelijk ook een dieselmotor en een tank met diesel die zorgden voor een grote olievlek in het kanaal. En ja, ook die vlek moest worden geruimd in dit drukbevaren water.
Waarom juist daar?
Volgens de gemeente is er na een visuele inspectie door de teamleider van handhaving op die bewuste zondag beslist dat het bootje geschikt was om te verslepen naar de Haarlemmermeerse zijde van de Ringvaart. Dat daar geen officiële ligplaats is en op dezelfde hoogte aan de Aalsmeerzijde van de Ringvaart wel, heeft er verder niet veel toegedaan. Volgens de gemeente is het bootje in overleg met de eigenaar naar die plek gesleept. Bronnen melden dat die eigenaar een voormalig drugsverslaafde is die onder leiding staat van een bewindvoerder. Niet duidelijk is met wie de gemeente nu precies de afspraak maakte. Blijkbaar was het niet mogelijk om gewoon op de gemeentelijke locatie bij de Ringvaart af te spreken of sterker nog gewoon bij de Heerlijkheid waar het bootje al langere tijd lag.
Afspraak is afspraak
De gemeente zegt bij monde van een woordvoerder dat de handhavers nog een half uur hebben gewacht en verschillende malen contact hebben gezocht met de eigenaar met het verzoek de boot op te halen. Toen dat niet lukte, is het bootje vervolgens afgemeerd bij een stalen damwand in de Ringvaart. Dit in de verwachting dat de eigenaar het ieder moment kon ophalen, omdat dat nu eenmaal zo was afgesproken. Dat was ook meteen het laatste wat de gemeente heeft gedaan. Er is niet meer naar het scheepje omgekeken en een paar dagen later lag het op de bodem van het kanaal.
Veilig stellen
Op zowel de Westeinderplassen als de Ringvaart is het binnenvaart politiereglement van toepassing. Hierin staat dat er geen eisen worden gesteld aan de inrichting voor het verslepen van een klein vaartuig, zo stelt de gemeente in een reactie. Binnen diezelfde scheepvaartwet staat echter ook dat schepen moeten zijn toegerust om te mogen slepen. Het is natuurlijk sowieso de vraag of handhavers werk mogen uitvoeren? Ja, veiligstellen dat hoort er wel bij, maar slepen? Wanneer zien wij een politieauto die een auto sleept..? En het wrak verplaatsen naar druk bevaren binnenwater, om dat nu ‘veilig stellen’ te noemen gaat wel wat ver.
Niet meer te redden
Op het moment dat de vaarweginspecteur van de provincie Noord-Holland het gezonken bootje onder ogen kreeg, bleek er maar één conclusie mogelijk; ‘het bootje was niet meer te redden’. Deze inspecteur heeft onmiddellijk de gebiedsaannemer Ooms Civiel de opdracht gegeven om het wrak te ruimen. Deze aannemer werkt weer met onderaannemers zoals de firma Otto. Dit was al in gang gebracht voordat de gemeente Aalsmeer de provincie Noord-Holland überhaupt op de hoogte had gesteld van het wrak in hun water.
Kosten verhalen
Dat zo’n gevalletje als dit geld kost mag duidelijk zijn. Er is zowel aan gemeentelijke zijde als aan provinciale zijde ambtelijke inzet gepleegd, er moest een wrak worden geruimd en er moest een olievlek vlakbij een natuurgebied worden aangepakt. Volgens een woordvoerder van de provincie is er alleen al met het ruimen van zo’n scheepswrak tegen de 2500 euro gemoeid. Dan is het niet moeilijk om te bedenken dat de totale kosten flink zullen oplopen. Wie gaat dat betalen? Volgens de provincie worden de kosten mogelijk verhaald op de eigenaar of misschien wel op de gemeente, maar dat was bij het schrijven van dit artikel nog niet helemaal duidelijk.
Groene of blauwe pet
Dat het stukken goedkoper had gekund moge duidelijk zijn. Nu heerst er toch de schijn dat er allerlei regels zijn overtreden door Handhaving waarvoor u en ik hoge boetes zouden kunnen krijgen. De ene keer zal zo’n handhaver een groene pet dragen de andere keer een blauwe. Dat er onder die groene pet of die blauwe pet soms dezelfde mensen zitten is voor de gemeente glashelder. Voor het varend publiek zal het echter niet altijd helder zijn om die ene handhaver de ene keer te spreken vanonder een blauwe pet en de andere keer van onder een groene. Handhavers zijn toch ook gewoon mensen.
Teskt Jan Daalman
Foto's: de weg die het bootje aflegde vanaf zijn aanvankelijke ligplaats tot de Ringvaart nabij bij Schiphol-Oost. (Foto's van diverse kanten aangeleverd)
(advertentie)
Eén reactie
Niet alleen het BPR is van toepassing.. Ook de Binnenvaartwet voor een ieder die beroepsmatig gebruik maakt van het binnenwater. Daar kun je volgens mij wel in terugvinden dat dit niet helemaal in de haak was. Ik kan niet ontkennen dat het lastige materie is maar als de heren handhavers willen weten wat zij wel of niet mogen, kunnen ze de zaak misschien eens voorleggen aan de heren waterpolitie als zij elkaar na de dienst treffen in het botenhuis. 🙂