Vrouwen bepalen nu koers OBS Kudelstaart

Juf Margriet wil ze genoemd worden. En haar motto is ‘Worden de kinderen er beter van?’ Margriet van der Zalm is de nieuwe directeur van OBS Kudelstaart en ze zwaait vanaf dit schooljaar ‘de scepter’ over de openbare basisschool. Begonnen als vakleerkracht handvaardigheid en nu schooldirecteur.

Ze wordt bijgestaan door adjunct-directeur Karin Penne. Penne is voor de OBS geen nieuw gezicht, want ze staat er al 14,5 jaar voor de klas. Ze combineert haar functie met drie dagen lesgeven aan leerlingen uit groep 3 en de 'plusklas'.

Dankbaar
Voor het eerst in veertig jaar een nieuwe, maar ook een vrouwelijke directie. Ze nemen het stokje over van Jan van Veen, die door zijn pensioengerechtigde leeftijd na veertig jaar afscheid nam, en Casper de Goede, die ook al 39 jaar op de OBS rondloopt.

“Casper heeft zijn directiefunctie aan mij afgestaan en staat weer meer voor de klas,” vertelt Karin Penne. “Ik ben hem dankbaar voor deze kans.”

Handvaardigheid
Van der Zalm begon haar loopbaan in het onderwijs als vakleerkracht handvaardigheid in het voortgezet onderwijs. Ze hielp ook vaak mee in de klassen van haar kinderen, die inmiddels 26 en 22 jaar zijn. “Er was helaas niet zoveel werk als vakleerkracht,” vertelt Van der Zalm.
 
“Omdat ik veel op de school van mijn kinderen rondliep, leek het me leuk om in het basisonderwijs te gaan werken. Kinderen iets bijbrengen, maar dan betaald in plaats van al die vrijwillige uren die ik op school hielp.” Ze ging weer terug naar de schoolbanken en behaalde haar diploma aan de verkorte deeltijd PABO in 2002.

Samen de koers bepalen
Na een aantal jaar op verschillende scholen te hebben gewerkt, waarbij ze voornamelijk in de bovenbouw lesgaf, begon het te kriebelen om meer te doen. “Ik liep ook tegen een aantal dingen aan waarvan ik dacht dat dat beter moest kunnen. Ik werd adjunct-directeur op een basisschool in Sassenheim en ben dat 7 jaar geweest. Vorig jaar heb ik de schoolleidersopleiding afgerond.”

En toen kwam de vacature op de OBS Kudelstaart voorbij en Van der Zalm is blij dat ze de stap heeft gezet. “Nu niet meer met de fiets naar school, maar Sassenheim is eigenlijk niet eens zo ver.”

Samen met team
Waarom wilde ze schooldirecteur worden? “Ik vind het leuk om de lijnen uit te zetten. Maar niet alleen. Samen met het team van leerkrachten de koers bepalen. En dat alles in het belang van het kind. Want ik vind dat we ons bij alles op school moeten afvragen ‘wat heeft het kind eraan’.”

Belangrijk vindt ze ook dat ieder kind gezien wordt. Op een middelgrote school als de OBS is dat mogelijk. “Ieder kind heeft een naam, is een individu. De OBS hanteert het Dalton-principe en dat spreekt mij zeer aan. Breng de kinderen een grote mate van zelfstandigheid bij op haar of zijn eigen niveau.”

Voorbeeldfunctie
Margriet van der Zalm stapt in een school die al veertig jaar gewend is aan voorganger Jan van Veen. “Het loopt hier goed. Natuurlijk wil ik hier en daar mijn eigen draai aan dingen kunnen geven, maar veel blijft gewoon hetzelfde.” Een van de dingen die op haar prioriteitenlijstje staan is het vernieuwen van de website. “Dat is toch het visitekaartje van je school. Ik ben erg digitaal ingesteld, en onnodig uitprinten van dingen vind ik onzin. Wij hebben een voorbeeldfunctie, dus moeten bewust met het milieu omgaan.”

Zichtbaarheid vindt ze een ander belangrijk punt. “Het eerste wat ik heb gedaan is het bureau verplaatsen in de directiekamer zodat ik in de gang kan kijken. Ik vind het fijn dat leerlingen mij zien zitten en zo kan ik af en toe ook nog eens naar ze zwaaien.”

Drie R'en
Ze werkt ook vanuit het “ouderwetse” drie R'en-principe. Rust, reinheid en regelmaat. “Een opgeruimde school is daar belangrijk bij. Een kind moet de ruimte hebben om zich te ontplooien en te kunnen spelen.”

Ook het woordje respect benoemt ze. “We moeten respect hebben voor elkaar, maar ook voor alles wat leeft.” Regels is ook een woordje met de beginletter r. “Ik ben niet streng, maar wel consequent. Zolang je de regels respecteert, is er bij mij heel veel mogelijk.”

Wortels en vleugels
In de directiekamer hangt een door Van der Zalm meegebracht canvasschilderij. Daarop de tekst van schrijver Hodding Carter: ‘Kinderen hebben behoefte aan wortels en vleugels.’ Een solide basis en ruimte voor ontwikkeling. Een uitspraak die haar op het lijf geschreven is. In feite geldt dit ook voor haar team van leerkrachten.

“Iedereen mag zijn of haar idee inbrengen. Dat toont betrokkenheid. Ik wil geen eilandjes en dat alles voorgekauwd wordt. We moeten het samen doen.” Bijscholing wil ze ook blijven stimuleren. “Van elkaar en met elkaar kunnen leren, met het belang van het kind in onze gedachten. Daar draait het om.”

Goede klik
De eerste dag vond de kersverse nieuwe schooldirecteur het best wel spannend. “Maar ik kwam in een warm bad van enthousiaste leerkrachten en leuke kinderen.”

Voor adjunct Karin Penne was het ook wel even wennen met een nieuwe collega. “We hebben de taken goed verdeeld. Ik regelde al veel dingen die bij een adjunct-directeur thuishoren, zoals Basisschoolnet – ons informatiekanaal richting ouders – en de leerlingenadministratie.” Maar het belangrijkst is voor haar dat er meteen een goede klik was. “Samen en met de rest van de collega’s gaan we er een leuk jaar van maken.” 
 
Foto boven: Margriet van der Zalm (links) vormt samen met adjunct Karin Penne de nieuwe directie van OBS Kudelstaart.
Foto onder: Een schilderij met een voor de nieuwe directeur belangrijke uitspraak. (foto's Ilse Zethof)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin